Hiszed vagy sem, ez bizony egy pók

A vadonban sokszor az a legcélravezetőbb, ha egy élőlény elhiteti a többiekkel, hogy nem az, ami. Az álcázás nem csak a ragadozók elöli rejtőzködés, hanem a táplálkozás, vagy éppen a szaporodás szempontjából is fontos.

Egy újonnan felfedezett pók azonban egészen új szintre emeli az álcázás fogalmát. Az ízeltlábú ugyanis mai tudásunk szerint az egyetlen olyan pók, amely egy kissé száradt, lelógó levélnek tetteti magát. A felfedezést a közelmúltban ismertették egy tanulmányban, a fajt azonban még nem írták le és nem is nevezték el. Annyi bizonyos, hogy az élőlény a keresztespókfélék családjába tartozó alcsalád, az Araneinae egyik nemébe, a Poltyinibe sorolható.

A növényi külső megjelenítése a rovaroknál sokkal gyakoribb, mint a pókoknál. Gondoljunk csak a botsáskák rendjére, melybe rengeteg levélre és ágra hasonlító rovar tartozik; vagy az imádkozó sáskára emlékeztető orchideamanóra, amely sziromszerű megjelenésének segítségével ragadhatja el a gyanútlan áldozatait.

Létezik nagyjából 100 hasonló pók is, melyek általában ágnak, növényi törmeléknek, vagy éppen madárürüléknek álcázva magukat rejtőzködnek. Azonban olyan fajt eddig nem ismert a tudomány, amely kifejezetten levélkinézetű lett volna.

Matjaz Kuntner, a Szlovén Tudományos és Művészeti Akadémia Jovan Hadz Biológiai Intézetének kutatója és az új tanulmány vezető szerzője szerint a faj felfedezése a véletlennek köszönhető. Az ízeltlábút még 2011-ben fényképezték le a tudósok, miközben egészen más pókokra vadásztak Kína egyik déli tartományában, Jünnanban.

A nőstényt egy ágon találták meg elpusztult levelek közt, pókháló nélkül. A kutatók megállapították, hogy az állat háta zöld, és az élő levelekre, míg a teste többi része barnásabb, és az elhalt növényrészekre emlékeztet. A nőstény potrohából egy szárszerű szőrős testrész állt ki.

Kép: Matjaz Kuntner

Az ízeltlábú környezetében található leveleket pókselyemmel rögzítették, ami arra utal, hogy azokat maga az élőlény helyezte oda. Az elmélet alátámasztására természetesen további vizsgálatokra lesz szükség.

A felfedezés után két héttel Kuntner és kollégái egy másik, hálón kuporodó fiatal hímet is találtak. A szlovén kutatók ezután a múzeumok segítségét kérték, hátha rábukkanhatnak az ízeltlábú nyomára. A szakértők arra voltak kíváncsiak, hogy ismerik-e már a fajt, és ha igen, akkor milyen gyakori.

Egy hasonló élőlény egy vietnami múzeum gyűjteményéből került elő, de a tudósok arra jutottak, hogy a már ismert faj túl sokban különbözik a két új jövevénytől. Éppen ezért úgy gondolják, hogy a Jünnanban felfedezett pókok egy eddig ismeretlen faj tagjai lehetnek.

Az ízeltlábú megismeréséhez újabb kutatásokra lesz szükség. Ez azonban nem lesz egyszerű, mivel remek rejtőzködőképessége és éjszakai életmódja miatt nem csak a veszélyes ragadozókat, de a tudósokat is képes elkerülni.

(Via: Live Science)