Tudomány

Jönnek a digitális gyógyszerek?

Egy kutatás szerint egyes videójátékok serkenthetik az agyteljesítményt, sőt, a figyelemzavart, a depressziót, az autizmust és  a demenciát is gyógyíthatják.

Tavaly nyáron Adam Gazzaley neurológus két hónapig minden nap videójátékokkal töltötte a munkaidejét. Hetente ötször játszott a Zynga Meditrain nevű „meditációs játékával” és a Mickey Harttal, a Grateful Dead dobosával és Rob Garzával, a Thievery Corporation egyik alapítójával közösen kifejlesztett Rhythmicityvel.

„[A Rhythmicity] arra a hipotézisre épül, hogy az agyunk egyfajta ritmikus gépezet – mondta Gazzaley a Wired UK-nek nyilatkozva. – Ha »ritmusossabbá« válunk, javíthatjuk az agyterületeink közötti koherenciát, és ezzel a kognitív teljesítményünket.”

Gazzaley heti háromszor fél nyolckor kezdett a University of California San Francisco-i kampuszán lévő laboratóriumában, hogy a Body Brain Trainer nevű, a fizikai és agyi állóképesség edzésére kifejlesztett játékkal játszhasson. „Ez a projekt teljesen más volt, mint amikben eddig részt vettem – mondta. – Lehetővé tette, hogy kipróbáljak egy teljesen egyedi neurológiai crossfit-programot. Nagyon érdekes kísérlet volt: egyrészt végre saját magamon tesztelhettem azokat a játékokat, amelyek tervezésében és kifejlesztésében magam is részt vettem – másrészt lehetőségem nyílt rá, hogy felmérjem, 46 évesen milyen mértékben javíthatom a kognitív, fizikai és idegrendszeri teljesítőképességemet.”

Gazzaley MRI-vel, EEG-vel, terheléses tesztekkel, alvásfigyeléssel, valamint vér- és nyálvizsgálatokkal követte nyomon a saját fejlődésért. Mint mondta, bár a tesztek sikeresek voltak, önmagukban még nem alkalmasak arra, hogy hitelt érdemlően bizonyítsák a játékok pozitív hatásait, ezért hamarosan újabb, több résztvevő bevonásával történő kísérleteket is végeznek majd.

A tudós egyébként társalapítója a bostoni székhelyű Akili Interactive-nak, amelynek legújabb játékát, a figyelemzavar kezelésére kifejlesztett Evót hamarosan klinikai körülmények között is tesztelni fogják. „Be kell bizonyítanunk, hogy ez a játék legalább annyira hatékony, mint a ma használt gyógyszerek” – magyarázta.

Gazzaley kollégáival együtt úgy gondolja, az általuk kifejlesztett játékok lehetnek az első, az amerikai gyógyszerfelügyelet által is elismert és engedélyezett „digitális gyógyszerek” – amelyek nem csak az agyteljesítményünk javításában, hanem az olyan, jobbára gyógyíthatatlannak tartott betegségek kezelésében is fontos szerepet jástszhatnak majd, mint a depresszió, az agysérülések, a krónikus figyelemzavar, a demencia vagy az autizmus.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik