Tudomány

Ábel meghalt, mert Isten jobban kedvelte

Ábel napja van, akit irigységből gyilkolt meg saját testvére. De miért volt az ő áldozata kedvesebb az Úr előtt?

Káin és Ábel története az egyik legborzasztóbb bűn, a testvérgyilkosság megjelenése, amelynek bélyegét a bűnös egész élete során viselte. Ádám és Éva gyermekei volta, Káin az idősebb testvér.

És Ábel juhok pásztora lőn, Kain pedig földmívelő.

Mindketten áldozatot mutattak be az Úrnak, ki-ki a magáéból: Káin a föld gyümölcseiből, Ábel “juhainak első fajzásából”. A Mindenható előtt utóbbi ajándéka volt kedvesebb, mire Káin elcsüggedt. Az Úr figyelmeztette: “Miért gerjedtél haragra? és miért csüggesztéd le fejedet?

Hiszen, ha jól cselekszel, emelt fővel járhatsz; ha pedig nem jól cselekszel, a bűn az ajtó előtt leselkedik, és reád van vágyódása; de te uralkodjál rajta.

Káin bélyege

De az idősebb fivér nem tudott uralkodni indulatán, és irigységtől hajtva a mezőn Ábelre támadt, megölte őt. “Monda pedig az Úr: Mit cselekedtél? A te atyádfiának vére kiált én hozzám a földről.” És kimérte a méltó büntetést is, bujdosásra, örök bolyongásra ítélte a gyilkost.

Borzasztó büntetés volt ez, Káin megtört: “Nagyobb az én büntetésem, hogysem elhordozhatnám. Ímé elűzöl engem ma e földnek színéről, és a te színed elől el kell rejtőznöm; bujdosó és vándorló leszek a földön, és akkor akárki talál reám, megöl engemet”.

De a gyors halál nem lehetett számára megváltás:

És monda néki az Úr: Sőt inkább, aki megöléndi Kaint, hétszerte megbüntettetik. És megbélyegzé az Úr Kaint, hogy senki meg ne ölje, a ki rátalál.

Áldozat a bűnért és a hála

Ez hát Káin bélyege, de a szövegben nem találjuk egyértelmű bizonyítékát, hogy Ábel áldozata miért is volt kedvesebb az Úr előtt?

A válasz a hagyományban keresendő, azaz a bűnért való áldozat és a hálaáldozat közti különbségben. Előbbi a bűn felismerésén, a bűntudat kialakulásán és a bűnösség nyilvános elismerésén alapult. Akiben ez meggyőződéssé vált, az egy ép, hím állatot ajánlott fel, jelképesen kifejezve ezzel hitét.

A hálaáldozat viszont Isten ezernyi földi áldása feletti öröm kifejezése volt, és rendszerint a föld javainak, termények, élelmi szerek bemutatását jelentette.

Miután pedig Ábel az előbbi, Káin az utóbbi formában mutatott be áldozatot, ezzel kifejezték azt is, eltérő indíttatásból követték szüleik hitét.

Ábel áldozatán keresztül kifejezte bűnösségét, megváltásra szorultságát, míg Káinban csupán a hála élt, hiányzott a bűnbánat. Ha az Úr elfogadta volna áldozatát, ebben a tévedésben erősítette volna meg az elsőszülött fiút. De ő ezt sem megérteni, sem feldolgozni nem tudta. Mégis, miért ölte meg öccsét? Erre nincs logikus magyarázat, mint ahogy a bűn is irracionális, értelmetlen: a rossz egyszerűen nem tudja elviselni a jó jelenlétét.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik