Tudomány

KITT takarékosabban vezet, mint Michael

Az önmagukat vezető autók nem csak biztonságosak és kényelmesek lesznek. Takarékosabbak is, mintha ember vezetné őket.

Az autóipar következő nagy dobása, az autóvásárlók igényeinek megfelelően az önmagukat vezetni képes jármű lesz – egybehangzóan állítják ezt az autógyártók és a háttéripari fejlesztő cégek, vagy ami talán még meggyőzőbb, a marketingesek is. Az igény persze elsősorban a világ legfejlettebb országaiban jelentkezik, ahol egy kicsit sem luxus, hanem létszükséglet az autó. Ugyanakkor aki Magyarországon jár az agglomerációból Budapestre vagy akár valamelyik nagyobb megyeszékhelyünk belvárosába a reggeli csúcsban, nem tagadhatja, hogy számára is előnyt jelentene, ha egy számítógép végezné az araszolás idegölő munkáját helyette, a dugóban.

Nem kérdés, hogy kényelmi szempontból mekkora vonzereje van ennek az új szolgáltatásnak. A napi ingázásban, az unalmas autópályás kilométereken vagy a városi araszolásban az ember nem sokat érez át a „vezetés élményéből”. Ilyenkor jobb lenne híreket olvasni a mobilon, tableten, a széket hátrafordítva Ki nevet a végénezni a gyerekekkel – esetleg szunyókálni egy kicsit.

Az sem kérdés, hogy ha számítógép vezet, nincs figyelemkihagyás, nincs elbambulás, nincs SMS-ezés vezetés közben; a gyalogosgázolás, koccanás esélye egy jól működő automatizált figyelőrendszer mellett kizárt.

bmw

De nem csak a kényelem és a biztonság, az üzemanyag-takarékosság és az ezzel összefüggő károsanyag-kibocsátás szempontjából is előnyt jelent, ha nem az ember vezet. A környezetet figyelő, a GPS-adatok alapján a domborzati viszonyokat is „észben tartó”, akár a lámpaváltási rendet is „ismerő”, az autópályán az utolért kocsi sebességét, sávváltási szándékát már sok száz méterről észlelő fedélzeti számítógép lépéselőnyben van az emberhez képest. Sokkal hatékonyabban képes megtervezni a gyorsításokat, lassításokat, megállásokat, kihasználni a lejtőket, takarékoskodni az emelkedőkön.

Egy autonóm és a környezetével kommunikáló autó nem fog körözgetni a parkolóházban, hogy találjon egy helyet, hanem egyből oda fog menni a parkolóház számítógépe által megadott üres helyre, és gyorsan, centizgetés nélkül fog parkolni.

Egy autonóm hibridrendszerű autóban sokkal hatékonyabban tudja a számítógép megszervezni, mikor menjen a belsőégésű motor, mikor az elektromos, úgy, hogy a lehető legkevesebb energiával – és a legolcsóbban – vigye el a járművet az ember által megadott célhoz. Az autonóm és egymással kommunikáló autók az autópályán egymás szélárnyékában haladhatnak, akár pár méterrel egy kamion mögött gurulhat egy személyautó-konvoj, 10-15 százalékos energia-megtakarítással ahhoz képest, mintha az ember reakcióidejének megfelelő követési távolságot tartanának.

bmw

2020-2035 között várható a nagy robbanás ebben az új mobilitási szemléletben. Futurológusok, szociológusok, közgazdászok szerint az önmagukat vezető autók elterjedésének másodlagos hatása a sokkal hatékonyabb közlekedésszervezésben mutatkozik majd meg. A McKinsey gazdaságkutató intézet szerint 2050-re az USA-ban várhatóan 5,7 milliárd négyzetméternyi jelenlegi parkolóhely, a jelenlegi összterület negyede szabadul fel majd csupán azért, mert az autonóm autók szorosan egymás mellé parkolnak majd a mélygarázsokban, parkolóházakban, nem kell helyet hagyni az emberi ki-beszállásra. Kevesebb autót veszünk majd, mert nő a közösségi autóhasználat aránya: ha úgysem mi vezetünk, másodlagos, hogy milyen autóban ülünk. Csak az Egyesült Államokban 90%-kal esik majd vissza várhatóan a jelenlegi éves 180 milliárd dollárra becsült autójavítási és egészségügyi kiadás, a balesetek számának csökkenése miatt.

Szó se róla, van valami nyugtalanító abban a gondolatban, hogy hamarosan nem mi vezetjük majd az autónkat, hanem ő saját magát. De alighanem pár évtized múlva már pont olyan természetes lesz ez is, mint ma a GPS-es navigáció.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik