A légszennyezettség a legsúlyosabb globális problémák közé tartozik, így nem véletlen a megújuló energiák és az alternatív hajtások térnyerése. Néhány évtizede már megjelentek az első vízzel működő jármű-prototípusok, ezeket azonban durva módszerekkel azonnal szabotálták a közel-kelet befolyásos üzletemberei. Ugyan az olajmezők még nem apadnak ki teljesen ebben az évszázadban, a várva-várt fordulat mégis elkezdődött.
Az autógyártás forradalma nem könnyíti meg a különböző márkák életét, hiszen rengeteg pénzt kell áldozniuk kutatásra és fejlesztésre, ebből adódóan viszont kevesebb jut reklámra és terjeszkedésre. A világ politikai vezetői elkezdték felismerni a környezetvédelem fontosságát, egyre szigorúbb szabályozások látnak napvilágot az alacsony fogyasztás és károsanyag-kibocsájtás tekintetében.
Itthon még csak elvétve találkozunk hibrid vagy elektromos autókkal, ami talán azért van, mert az emberek nem bíznak eléggé az újdonságokban vagy csak egyszerűen nem tudják megfizetni a legfrissebb technológiákat. Ezzel szemben Svédországban és Norvégiában már jóval több elektromos autót értékesítenek, mint benzin vagy dízelmotorost.
Az ABB jóvoltából került hozzám néhány napra egy Nissan Leaf, melynek sikerét jól mutatja a 2011-es Év Autója győzelem és az észak-európai eladások. Ha valaki nem hallott volna még az ABB-ről, ők azok, akik a magyarországi gyorstöltő-hálózatok telepítését végzik, ezzel hozzájárulva az elektromos autók hazai elterjedéséhez. Mivel nem vagyok autós újságíró, ezért nézzék el nekem a sokaknak egyértelmű szakmai vonatkozásokat, ez a cikk jóval inkább egy első tapasztalatokon alapuló élménybeszámolóra fog hajazni.
Az első dolog, ami megfogott az autóban, hogy elképesztően tágas. Nem csak elől van sok hely, a hátsó üléseken is simán elfér három felnőtt, a csomagtér mérete is kielégítő. Végtelenül igényes az anyaghasználat, elegáns, krémszínű szövetülésbe süppedhetünk, a csúcsmodern műszerfal és a középkonzolon elhelyezett fedélzeti számítógép minden lényeges információt megjelenít számunkra.
Kicsit olyan az egész, mintha egy űrhajóba ülne az ember. Gombnyomásra először készenlét, ekkor felvillannak a kijelzők, a következő kapcsolásra már elindul a motor, de mivel hangja nincs, csak a vizuális hatásokból következtetünk arra, hogy akár mehetnénk is. Diszkrét kis gömb alakú váltót tettek a Leafbe, melynek 3 állása van. Alapállásban parkolunk (ilyenkor lehet a kéziféket be- és kikapcsolni), balra fel találjuk a hátramenetet, balra lefele tesszük sebességbe a gépezetet.
Először kissé furcsa volt, hogy nincs kuplung (persze miért is lenne), így a bal lábunkat semmire sem használjuk. Higgyétek el nekem, legfeljebb öt perc után teljesen megszokható a dolog és kicsit sem hiányzik. Tolatáshoz fék benyom, hátramenetbe kapcsol, majd lassú felengedéssel szépen elkezd mozogni az autó. Akinek mumus a parkolás, külön örülhet, a fedélzeti számítógép azonnal átvált tolatókamerára, segédvonalakat rajzol a várható ívről, így esélyünk sincs kiszedni a mögöttünk álló villanyoszlopot vagy autót, jól kivehető a járdaszegély is.
Akadnak olyan autóvezetők, akik hajlamosak lefulladni miután sebességbe tették az autót. Nekik szintén kedvezhet a Leaf, hiszen az elektromotor kikapcsolás nélkül nem fog leállni. Búcsút inthetünk elindulásnál a kuplung-váltás-kuplung műveletnek, teljesen más érzés így dugóban vagy lámpa előtt várakozni. Menet közben kétféle üzemmódból választhatunk: A “D” jelzésű a maximális energiaátvitelt, míg az “eco” az energiatakarékos módot jelzi.
Talán elsőre nem gondolnánk, de hihetetlenül fürge jószág a Leaf. Alig 11,5 másodperc kell neki a 100km/h tempó eléréséhez, a menetdinamikával pedig nincs baj, egy intenzív energiafröccs hatására érezhetően az ülésbe préselődünk. Az elektromos szervóval támogatott kormányzás puha és könnyed, a futómű elég stabil a nagyobb sebességben bevett kanyarok közben is. A villanymotor teljesítménye 80kW (109LE), 280 Newtonméter állandó nyomatékkal, ezzel elérhető akár a 145 km/h végsebesség. Hiába megy nagyon jól a Leaf, nem érdemes vele száguldozni, egyszerűen nem erre született.
A padlólemezbe épített akkumulátorok kapacitása 24kWh, ami a gyári adatok szerint akár 199 km megtételére elegendő. A gyakorlat persze ettől árnyaltabb képet mutat, számít a sebesség és nagyon függ a vezetési stílustól. Az első út során a teljesen feltöltött akksikkal 120 kilométert sikerült megtennem, ennek a fele viszont országút volt, stabilan 90 km/h tempóval. Ez egy nagyvárosi autó, így nem is ésszerű autópályára vinni. Hiába tartható a megengedett sebességhatár, a hatótáv drasztikusan csökken.
Elhaladva egy benzinkút mellett elégedettséggel tölt el a benzinárak újabb 2 forinttal történő emelkedése, hiszen nekünk csak áramra van szükségünk. Jó hír, hogy az országban jelenleg 4 helyen is találkozunk gyorstöltő oszloppal, ráadásul ezeket teljesen ingyen használhatjuk az ABB-nek köszönhetően. Az vállalat ígérete szerint gombamód fognak szaporodni az ilyen töltőállomások, ugyanis az EU 2020-ig 7000 nyilvános töltőpontot írt elő Magyarországra. Az úgynevezett CHAdeMO szabványnak megfelelő szerkezet 400 voltos egyenárammal (és 125A-rel) fél óra alatt 80 százalékos töltöttségre hozza az akkumulátorokat, mellyel újabb 100 km biztonsággal megtehető. A két budapesti és két balatoni oszlopon nem csak a Nissan villanyautója, hanem a Mitsubishi, a Peugeot, a Citroën modelljei is teljesen ingyen tölthetők.
Az autóhoz kapunk egy mezei 220 voltos csatlakozót is, így nem muszáj mindig töltőoszlophoz rohangálni, saját költségünkre is tölthetjük az akksikat. Egy feltöltés ára kb. 1000 forintra jön ki, 8-9 óra alatt érhető el a 85%-os töltöttségi szint. Akár azt is mondhatnánk, hogy 2,5 liter üzemanyag áráért bőven megyünk 100 kilométert, ami azért elég jó érték valós fogyasztásnak!
Összességében nagyon szerethető az autó, kiváló választás lehet azoknak, akik nem tesznek meg naponta 100 km-nél többet, a hosszabb utazásokat pedig inkább tömegközlekedéssel vagy egy másik autóval oldják meg. A Nissan 5 évig, 100.000 kilométer alatt garanciát vállal az akksikra, ami bizakodásra ad okot az élettartamot illetően.
A Nissan Leaf magyarországi listaára 8.774.500 Ft, szuperjó felszereltséggel, ingyenes töltési lehetőséggel az ország több pontján, zajtalan, emisszió mentes, dinamikus városi közlekedést kínálva.
Tetszett a cikk? Olvassa el ezeket is: