Tudomány

Bringázni élmény! – Kerékpáros fejlesztési program 2014-2020

Vörös József
Vörös József

2014. 01. 23. 18:00


2014.01.23 - A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (későbbiekben KKK) a mai napon tartotta a „Hivatásforgalmi, hálózatba illeszthető kerékpárutak fejlesztésének előkészítése” című szakmai rendezvényét. Az eseményt megnyitotta és köszöntőt mondott Dr. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára.

Nem csak hazánkban, világszinten is egyre nagyobb népszerűségnek örvend a kerékpáros közlekedés, egy korábbi cikkünkben New York belvárosának elképesztő átalakulását követhettük végig. A tengerentúlon mindössze öt évre volt szükség a teljes rendszer kiépítéséhez, ma már a belvárosi közlekedés döntő többségét a biciklisek adják.

A növekvő népszerűségnek köszönhetően az igények is megnőttek, jelentős hiányosságokat tapasztalunk a hazai rendszerben – hangzik el az államtitkár szájából. Az ezt megelőző kormányzati ciklusok alatt folyamatos elutasításba ütköztek a kerékpáros civil szervezetek, jórészt annak köszönhetően, hogy egyik parlamenti testület sem érezte magáénak a területet. Most azonban minden megváltozik, egy 2011-ben hozott határozat kimondja, fejleszteni kell az infrastruktúrát.

Berencsi Miklós, a KKK osztályvezetője ismerteti a projektet a köszöntő után. Az Új Széchenyi Terv keretében jelentős Európai Uniós támogatással kezdenek bele a tervek kidolgozásába, mintegy 768 millió forintos keret áll rendelkezésre. Ebből 415 millió már szerződéssel lekötött, további 175 millió közbeszerzés alatt áll, a fennmaradó 178 millió még le nem kötött forrás. Fontos kiemelni, a pénzből nem kizárólag új utak épülnek, a jelenlegi meglévő vonalak javítására és bővítésére is jut az összegből, valamit a teljes KeNYi rendszert átalakítják.

2008 óta létezik a Kerékpáros Nyilvántartó Rendszer (KeNyi), azonban számos problémával találkozhatunk. A lakosság számára elérhető felület ugyan a felhasználók által is bővíthető, de a központi adatbázisba ezek az adatok automatikusan nem vihetők fel, mivel a rendszer tervezői minden adatmódosításért csinos összeget kérnek – amire a KKK-nak nincs kerete. A becslések szerint ma Magyarországon 4000 kilométernyi biciklis út van, ennek nagyjából 30 százaléka szerepel a KeNyi rendszerében.


A KeNyi jelenlegi állapota

Négy külön területre bonthatjuk a beruházásokat: Megvalósul az EuroVelo 6 névre keresztelt Rajka-Komárom-Budapest szakasz, létrejön a teljes Balatoni Bringakör, megépítik a Budapest – Balaton összekötő szakaszt illetve a fővárosi átvezetésre is készülnek tanulmányok. A projektzárás az idei év végén, december 30.-án lesz, addig kell pontos útvonalat és árakat közölnie a kivitelező cégeknek.

A tervezési feladat bonyolultságát alátámasztja, hogy a megépülő szakaszok nehezen összehangolhatók, hiszen ügyelni kell a Natura 2000 természetvédelmi jogszabályokra, a turisztikai látványosságok érintésére és az önkormányzatok városfejlesztési terveire is. Több közvélemény-kutatás is kimutatta, a bringások elsősorban a látvány miatt választanak egy-egy útvonalat, szorosan második a biztonságérzet és a domborzati viszonyok, legkevésbé szempont az útvonal hossza. Ezen adatok alapján a megépülő útvonalak inkább a turisztikai prioritásokat tartják szem előtt a hivatalforgalmival szemben.

Duna menti EuroVelo 6 kerékpáros útvonal Rajka-Budapest szakasz illetve a Balatoni Bringakör fejlesztését a HEGYEN-VÖLGYÖN KONZORCIUM (Speciálterv Kft. – Trenecon-COWI – Tura Terv Kft.) végezheti. Laufer Péter tervező ismertette, milyen alapkövetelményeknek kell megfelelni a megvalósítás folyamán. Eszerint három kerékpárosnak kell elférnie egymás mellett, legfeljebb 6 százalékos emelkedése lehet a kötelezően szilárd burkolatú útnak. 30 kilométerenként élelemforrás, 50 kilométerenként szállás, 150 kilométerenként közösségi közlekedési pontot kell érintenie a szakasznak. A tervezés folyamán a tulajdonviszonyok kérdésében egyeztetés folyik, elsősorban állami, önkormányzati kézben lesznek az utak, így a karbantartásuk biztosított lesz. Az EV6 270 km hosszan, 51 település érintésével fut majd a Duna mellett, a Balatoni Bringakör 200 km hosszú lesz és 42 települést érint.

Budapest-Balaton kerékpáros útvonal egyik tervezője Horváth László, ezt a beruházást a FŐMTERV-UTIBER Konzorcium végezheti. Három különböző útvonaltervet alakítottak ki Székesfehérvárig, ami mindenképpen csomópont lesz, innen újabb három lehetséges útvonal vezet majd a Balatonhoz. Az, hogy melyik vonalak kerülnek megépítésre elsősorban az engedélyeken múlik, de bármelyik kombináció jó megoldást nyújt majd.

Duna menti EuroVelo 6 kerékpáros útvonal fővárosi átvezetése és csatlakozás a Budapest-Balaton kerékpáros útvonal kivitelezését Pro Urbe – Közlekedés – Terra – Tandem Konzorcium kapta meg. Dulicz László, a Pro Urbe Kft. ügyvezető igazgatója ismertette a projekt terveit. Itt találkozunk a legtöbb egyedi problémával, ugyanis a fővárost nagyon érzékenyen érintené a parkolási szokások megváltozása, ügyelni kell arra is, hogy árvíz esetén is járhatóak maradjanak a kialakított vonalak. Az elképzelés szerint minden szigetre el lehet majd jutni bicikliúton, a legtöbb új szakaszt pedig a Duna mentén szeretnék kialakítani.

Kerékpáros Nyilvántartó Rendszer (KeNyi) fejlesztése és kapcsolódó adatfelvételek talán a legködösebb része az egész beruházásnak. Érthető, hogy a jelenlegi rendszer nem üzemeltethető gazdaságosan, de számos más alternatíva (google maps/iGO stb..) költséghatékony megoldást kínálna a nyilvántartásra. Helyette az úgynevezett KIRA (Közlekedési Információs Rendszer és Adatbázis) rendszerbe szeretnék integrálni a foghíjas KeNyit és más kerékpáros adatbázisokat, viszont ezeket az adatokat önszántukból nem szívesen szolgáltatják be a tulajdonosok. Elsősorban android rendszert használó készülékeken futna a program, az útvonalak mellett tartalmazná a turistalátványosságokat, éttermeket, szállodákat. A becslések szerint nettó 63 millió forintba kerül majd a KIRA, melyet közpénzből fedeznek. A tervező cég már megvan, tavasszal megtörténik a szerződéskötés, állítólag ősszel már tesztelik a rendszert.

Tetszett a cikk? Olvassa el ezeket is:

Atomenergia? Érvek és ellenérvek.

A szoba helyett az utcát fűti? Itt a megoldás!

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Swedish 15-year-old girl Greta Thunberg holds a placard reading "School strike for the climate" during a protest against climate change outside the Swedish parliament on November 30, 2018. - In more than hundred cities across Sweden, environmentalists have organised protests, partly inspired by Greta Thunberg, who strikes every Friday against climate change outside the parliament since several months. UN's annual climate talks which this year will take place in Poland starts on December 2, 2018. (Photo by Hanna FRANZEN / TT News Agency / AFP) / Sweden OUT
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.