mars(1)(960x640).jpg (mars, )

Lehetett volna élet a Marson

Pálfi Rita

2013. 12. 09. 18:41

A Mars egy ősi tavában egykor léteztek az élethez szükséges elemek, ám a hajdani életnek semmiféle nyoma sincsen - állapították meg nemzetközi kutatócsoportok a Curiosity Mars-szonda adatainak elemzése során.

Csak a feltételeit találták meg, a nyomait nem

A vörös bolygó egy ősi, mára már kiszáradt tavában évmilliárdokkal ezelőtt elméletileg mikroorganizmusok is élhettek – adta hírül a Science tudományos lap friss számában megjelent tanulmányában John Grotzinger, a Kaliforniai Műszaki Egyetem (Caltech) kutatója.

Azt nem tudni, valóban élt-e valami egykor a vízben, hiszen életre utaló nyomokra nem akadt a Curiosity.
A szonda a mintegy 150 kilométer átmérőjű Gale-kráter egy öt méter mély, Yellowknife Bay nevű mélyedését kutatva bukkant egy apró, közepes és nagyobb kövekből álló üledékrétegre, amely nyugodt vízben alakulhatott ki. A mérések igazolták, hogy körülbelül 3,6 milliárd évvel ezelőtt a kráter legalább egy tónak otthont adott – olvasható az elemzésben résztvevő londoni Imperial College közleményében.

Tovább vizsgálódnak

A Science friss számában több kutatócsoport összesen hat tanulmánya elemzi a Curiosity adatait. Ezek alapján a csendes, édesvizű tó legalább több tízezer, akár százezer éven át is létezett, és az élethez szükséges alapelemek – a szén, oxigén, nitrogén, kén és foszfor is – megtalálhatók voltak benne.

Ilyen feltételek mellett megélhettek olyan mikroorganizmusok, amelyek energiájukat a kövekből és ásványaikból nyerik (úgynevezett kemolitautotróf mikroorganizmusok). Hasonló baktériumok a Földön barlangok meleg vizű forrásaiban élnek.

Sanjeev Gupta, az Imperial College kutatócsoportjának tagja hangsúlyozta: a Marson az ősi élet semmilyen jelét sem találták meg, csak azt fedezték fel, hogy a Gale-kráterben évmilliárdokkal ezelőtt legalább egyszer olyan tó hullámzott, amelyben megvoltak a mikrobák létéhez szükséges feltételek, és ez a Mars-kutatás nagy előrelépése.
A régió további vizsgálata talán választ adhat arra a kérdésre, létezett-e valaha élet a vörös bolygón – fogalmazott.

FORT LAUDERDALE, FL - FEBRUARY 17:  Reef Buehler,4, joins his parents and others after a school shooting that killed 17 to protest against guns on the steps of the Broward County Federal courthouse on February 17, 2018 in Fort Lauderdale, Florida. Earlier this week former student Nikolas Cruz opened fire with a AR-15 rifle at the Marjory Stoneman Douglas High School killing 17 people.  (Photo by Joe Raedle/Getty Images)