idősek (idősek)

Közel a gyógyír az Alzheimer-kórra

Varjasi Viktor

social szaki. 2013. 10. 10. 19:31

Fordulópont lehet az Alzheimer-kór gyógyításában egy új brit felfedezés, az első szer, amely sikeresen akadályozta meg az agyszövet pusztulását beteg egereknél. Az emberi gyógyszer kifejlesztése még éveket vehet igénybe.

A kutatók szerint az új szer alapján fejlesztendő tabletta az Alzheimer-kóron kívül a Parkinson-kórt és más idegi eredetű betegségeket is gyógyíthatja – ismertette a BBC hírszolgálata a Science Translational Medicine című szaklapban megjelent tanulmányt.

A védelemre összpontosítanak

A Leicesteri Egyetem kutatócsoportjának felfedezése megakadályozta, hogy prionbetegség következtében a kísérleti egerek egyetlen idegsejtje is elpusztuljon. A prionbetegségek – köztük a szivacsos agyvelőelfajulás, vagyis a Creutzfeldt-Jakob-szindróma – embereknél ritkák, ám tüneteik éppúgy a hibás fehérjék felhalmozódásának számlájára írhatók, mint az Alzheimer-kór esetében.

A tudósok az agysejtek természetes védelmi mechanizmusára összpontosítottak. Ha egy vírus megtámad egy agysejtet, az kórokozó fehérjék képződésével jár. A sejt védekezésül szinte teljesen felfüggeszti fehérjetermelését, hogy megfékezze a vírus terjedését. Sok idegrendszeri betegség azonban hibás fehérjék képződésével jár, ami a sejtek ugyanilyen védekező reakcióját váltja ki, ám súlyosabb következményekkel.

A hibás fehérjék felhalmozódnak, az agysejtek pedig így nem termelnek több saját fehérjét olyan sokáig, hogy végül “éhen halnak”. Ha az agy egészének idegsejtjeiben ismétlődik ez a folyamat, az – a betegségtől függően – memóriaromlást, mozgászavart és halált is okozhat.

A folyamat sokfajta idegrendszeri betegség esetében zajlik le, ezért ha biztonságosan meg tudják szakítani, akkor többféle kór is gyógyíthatóvá válhat. A kutatók olyan vegyületet használtak, amely megakadályozta, hogy a védekezési folyamat elinduljon, ezzel pedig megfékezték az idegsejtek károsodását.

Azonnal hatott a szer, de vannak mellékhatások

A kutatás során a prionbetegséggel fertőzött egereknél súlyos memória- és mozgászavarok alakultak ki, az állatok 12 héten belül elpusztultak. Azoknál a rágcsálóknál azonban, amelyeknek a gyomrába a kísérleti szert fecskendezték, az agyszövetek elhalásának semmilyen jele sem mutatkozott.

Giovanna Mallucci, a kutatás vezetője úgy nyilatkozott, ez volt a legelső alkalom, hogy egy készítmény tökéletesen meg tudta előzni az idegsejtek károsodását. Elmondta, hogy a szer emberek esetében ugyan nem használható, ám a kiindulópont megvan, a sejtpusztulást sikerült megakadályozni.

A szer egyik mellékhatásaként az egerek fogyni kezdtek és enyhe cukorbetegség is fellépett náluk, azaz a hasnyálmirigyük működését is befolyásolta. Az emberi gyógyszer csak az agyban fejtheti ki hatását, tehát a további kutatásoknak ezt a mellékhatást is ki kell küszöbölniük.

Swedish 15-year-old girl Greta Thunberg holds a placard reading "School strike for the climate" during a protest against climate change outside the Swedish parliament on November 30, 2018. - In more than hundred cities across Sweden, environmentalists have organised protests, partly inspired by Greta Thunberg, who strikes every Friday against climate change outside the parliament since several months. UN's annual climate talks which this year will take place in Poland starts on December 2, 2018. (Photo by Hanna FRANZEN / TT News Agency / AFP) / Sweden OUT