A jövő és a kreativitás mutatkozik be június 11–12-én a Millenárison. Az Innotrends Hungary 2013 konferencián és kiállításon jártunk, ahonnét a teljesség igénye nélkül mutatunk be pár érdekességet a 70 kiállító ajánlatából.
Fotók: Kummer János
Találkoztunk a magyar fejlesztésű, összecsukható, elektromos robogóval, ami akár 60 km/órával szeli az utakat. Megnéztük a 2011-es Eco-marathon győztes autóját: a magyar csapat 2661 kilométert tett meg vele egyetlen liter üzemanyaggal. Láttunk görkorcsolyát, amelynek V alakban elhelyezett két sor kereke stabilitást és könnyű manőverezést biztosít, és beleütköztünk a kommunikáló hostessrobotba is.
Érdeklődve álltunk meg egy standnál, ahol egy maréknyi zöld golyó hirdette a találékonyságot, víztisztításra kiváló. Olyan műanyagokból készül, amelyek mindeddig a szeméttelepek halmait növelték, újrahasznosításukra nem volt lehetőség. És hogyan segít a víztisztításban? Léteznek olyan szennyvízkezelési technológiák, ahol a vizet el kell zárni a fénytől, hogy a megfelelő bomlási folyamatok végbemehessenek. Az apró golyók pedig a víz tetején lebegve épp ezt a feladatot látják el. Két legyet egy csapásra.
Megdöbbentő élmény egy emberfejnél nagyobb fémdarabot két ujjal felemelni. Ez az alumínium hab, ami gyakorlatilag egy szivacs – fémből. Belső szerkezete és formája is tetszés szerint alakítható, többek között rezgéscsillapításra, vázszerkezetek megerősítésére alkalmas.
Ami azonban a hétköznapi ember számára is azonnali és kézzelfogható magyar fejlesztés, az az EgérÚt elnevezésű ingyenes szoftver okostelefonokra. Gyakorlatilag egy útvonaltervezőről van szó, amely az aktuális dugók, torlódások figyelembevételével ajánlja fel a leggyorsabb útvonalat az autósnak. A szoftvert használó járművek adatait felhasználva állapítja meg a dugók helyét: ha például valaki tíz perc alatt jutott át a Margit hídon, logikusan nem küld arra mást.
A siker persze azon múlik, hányan használják egyszerre a rendszert, de a fejlesztő szerint a jelenlegi 45 ezer autós már hiteles és „percre kész” információkkal szolgál a magyar utakról. A rendszer mögött áll egy operátor is, aki útlezárások, balesetek miatti forgalomkorlátozásokról tölt fel információt.