világűr (kozmosz)

Többtucatnyi bolygóval gazdagodtunk

Ughy Márton

2012. 08. 24. 12:00

A "bolygóvadász" Kepler űrteleszkóp adatainak feldolgozása során 41 új exoplanéta létét sikerült igazolni.

A 2009 márciusa óta működő Kepler immáron 2300-nál is több lehetséges, a Naprendszeren kívüli bolygót fedezett fel – a mostani, két tanulmányban bejelentett negyveneggyel az “igazolt” planéták száma majdnem 800-ra nőtt, amiből 115-öt köszönhetünk a Keplernek.

Az űrteleszkóp úgynevezett tranzit módszerrel, a csillagok fényében az előttük áthaladó planéták okozta parányi elhalványulásokat figyelve kutat a bolygók után. Míg a kanadai csillagászok 12 csillagrendszer 24 bolygójának, addig az amerikaiak 13 rendszer 27 planétájának létezését igazolták – ezek közül öt rendszer és tíz bolygó mindkét kutatócsoport tanulmányában megjelent.

A mostani bejelentés az új égitestek száma miatt roppant izgalmas, hiszen általában egyszerre csupán egy-két új bolygó felfedezését szokták nyilvánosságra hozni. Az űrkutatók számára azonban a mennyiség nem öncélú: az egyre több ismert planéta és planetáris rendszer, ezek működésének feltárása saját Naprendszerünk és abban elfoglalt helyünk megértését is szolgálja.