Elporladhat a most felfedezett bolygó

Csillaga hőjétől széteshet egy Mekúrnál alig nagyobb exobolygó.

A felfedezésről az Astrophysical Journal legújabb számában jelentették meg tanulmányukat a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) csillagászai.

A bolygóvadász Kepler-űrteleszkóp a csillagok fényében rendszeresen bekövetkező parányi elhalványulásokat regisztrálja, amelyeket a távoli napok körül keringő planéták okozzák. A műhold több mint 160 ezer csillagot pásztáz a Tejútrendszerben – olvasható a PhysOrg tudományos hírportálon.

KIC 12557548 (bolygó, csillag, exobolygó, )

Illusztráció a felfedezett bolygóról (NASA)

A csillagászati műhold felvételein fedezték fel a MIT kutatói, hogy az 1500 fényévnyire lévő KIC 12557548 katalógusjelű csillag fénye 15 óránként elhalványodik, amit egy viszonylag kis bolygó, a Merkúrnál alig nagyobb égitest okoz. Ez az ismert legkisebb keringési idejű bolygó, amelyen egy év mindössze 15 óráig tart.

A szülőcsillag rendkívüli közelsége miatt a bolygó felszínén a hőmérséklet megközelíti a 2000 Celsius fokot. Ilyen hőmérsékletnél elporladnak a kőzetek, a keletkező szél pedig valósággal “kifújja” a szemcséket a világűrbe, amelyek “üstökös-farokként” húzódnak a bolygó mögött.