Újraírhatja a csillagtörténelmet a legöregebb galaxis

A világegyetem legidősebb spirálgalaxisát fedezték fel - a BX442 katalógusjelű csillagváros 10,7 milliárd éves, vagyis hárommilliárd évvel az ősrobbanás után született.

A Los Angeles-i Kaliforniai Egyetem, az Arizonai Egyetem és a Torontói Egyetem kutatói a Hubble segítségével háromszáz távoli, igen halovány galaxist vizsgáltak, hogy megismerjék tulajdonságaikat.

A korai világegyetem galaxisai igen furcsa, szabálytalan, ‘csomós’ szerkezetű képződmények, olyanok, mint egy roncshalmaz. Amikor felfedeztük a BX442-es galaxist, meglepődtünk, hogy milyen szépséges” – magyarázta Alice Sharpley, a UCLA docense, a tanulmány társszerzője.

A “modern” galaxisok többféle típusba sorolhatók: vannak a Tejútrendszerhez hasonlatos spirálgalaxisok. Ezekben a szimmetrikus csillagvárosokban a galaxismagot lapos korong veszi körül, amelyben spirálkarok helyezkednek el. A központi, megközelítőleg gömb alakú mag öreg csillagokból áll, a spirálkarok viszont fiatal csillagokból állnak, és sok csillagközi anyagot is tartalmaznak, bennük jelenleg is születnek új napok. A másik leggyakoribb csillagváros-típushoz tartoznak az elliptikus galaxisok. Ezek idősebb, különböző irányban mozgó csillagoknak adnak otthont. A korai világegyetem galaxisainál sokkal nagyobb a diverzitás és igen gyakoriak a szabálytalan csillagvárosok.

Meghökkentő ennek a galaxisnak a léte. Az általánosan elfogadott nézetek szerint a korai világegyetemben ilyen szabályos, ‘kifejlett’ spirálkacsokkal rendelkező galaxisok ugyanis egyszerűen nem létezhettek” – emelte ki David Law, a Torontói Egyetem asztrofizikusa.

(Fotó: PhysOrg/Dunlap Insitute for Astronomy & Astrophysics/David Law)

A BX442-es katalógusjelű galaxis viszonylag nagy a többi korai csillagvároshoz képest, a kutatók által vizsgált 300 galaxis közül mindössze harmincnak ekkora a tömege.

Miért hasonlít az ősöreg BX442 inkább egy mai galaxisra, mint kortársaira? David Law és Alice Sharpley szerint a megoldás a BX442 társául szegődő törpegalaxisban, a két csillagváros közötti gravitációs kölcsönhatásban keresendő. Ezt látszanak alátámasztani a komputeres szimulációk is, amelyeket Charlotte Christensen, az Arizonai Egyetem kutatója végzett, kimutatván, hogy a törpegalaxis éppen beolvadni készül nagyobb társába.

A BX442 csupán egy szomszédos galaxisnak tűnhet, ám a korai világegyetemben a galaxisok sokkal gyakrabban ütköztek és olvadtak egybe, mint a későbbiekben. A gáz beáramlott a galaxisok közti térségből és táplálta a csillagképződést, amelyek sokkal gyorsabban zajlottak, mint napjainkban. Sokkal gyorsabban növekedtek a fekete lyukak is. A mai világegyetem maga a dögunalom a korai univerzumhoz képest” – vélekedett Charlotte Christensen.

Alice Sharpley szerint a BX442 az összekötő kapocs a korai galaxisok között, amelyek sokkal “nyugtalanabbak” voltak, és a mai spirálgalaxisok között. Kutatása révén a tudósok megismerhetik, hogy miként alakultak ki a Tejútrendszerhez hasonlatos spirálgalaxisok.