Hidat eredményezett a galaxisok találkozása

Ughy Márton

2012. 06. 13. 11:00

A Tejútrendszer szomszédságában lévő két csillagváros évmilliárdokkal ezelőtt olyan közel került egymáshoz, hogy közöttük egy hatalmas "gázhíd" képződött.

A 2,6 millió fényévre lévő Androméda és a 3 millió fényévre lévő Triangulum közötti “gáznemű” összeköttetés létét először még 2004-ben, holland csillagászok vetették fel. A megfigyelését mindeddig technikai okok hátráltatták, most azonban a Green Bank-i teleszkóppal nemcsak igazolták a hidrogén “gázhíd” létezését, hanem hat sűrű “gázcsomót” is felfedeztek benne.

Gázhíd két galaxis közt (androméda-galaxis, triangulum-galaxis, androméda, triangulum, gázhíd, )
Épp ez a két galaxis ütközik a miénkkel “alig” négymilliárd év múlva.
(Fotó: Bill Saxton, NRAO/AUI/NSF)

Jay Lockman, az amerikai Nemzeti Rádiócsillagászati Obszervatórium (NRAO) csillagásza szerint a gáz tulajdonságai arra utalnak, hogy ezek a galaxisok igen közel haladhattak el egymás mellett a távoli múltban – ez gázáramlást válthatott ki közöttük az intergalaktikus téren keresztül, úgynevezett árapálynyúlványokat alkotva.

A “gázcsomókat” vizsgálva a kutatók megállapították, hogy a Földhöz viszonyítva ugyanolyan sebességgel haladnak, mint a két galaxis, és ez azt jelenti, hogy a híd “tartozékairól” van szó. Az összeköttetés tanulmányozása mindkét csillagváros fejlődéséről sokat elárulhat.

Quadrangular pieces of soap of various colors displayed on newsprint paper grouped by colors