Új holdat találtak a Pluto körül

A Pluto legkisebb, ötödik holdját fedezték fel a Hubble-űrteleszkóp legújabb felvételein.

Érdekes módon a felfedezés majdnem pontosan egy évvel azután született, hogy a Hubble “kiszúrta” a Pluto negyedik holdját, amely ideiglenesen a P4 elnevezést kapta.

A kutatócsoport a Hubble legfrissebb felvételeit elemezte, hogy feltérképezze a Pluto környezetét, mielőtt a NASA New Horizons elnevezésű űrszondája 2015-ben megérkezne az égitesthez. Az űrszonda 2006-os indításakor a Pluto még “teljes jogú” bolygó volt, a Naprendszer kilencedik, legkisebb planétájaként tartották számon – a Nemzetközi Csillagászati Unió 2006. augusztus 24-én azonban “leminősítette” törpebolygóvá.

A Pluto legnagyobb holdja az 1040 kilométer átmérőjű Charon, amelyet 1978-ban fedeztek fel. A két kisebb kísérőjét, a Nixet és a Hydrát 2005-ben szintén a Hubble észlelte, ahogy 2011. július 20-án a P4-et is. A legújabb felvételeken a P5 halvány pöttyként látszik. A tudósok feltételezése szerint átmérője 9-24 kilométer lehet, vagyis kisebb a Pluto tavaly felfedezett negyedik kísérőjénél, amelynek átmérője 12-33 kilométer lehet.

(Fotó: NASA)

Mark Showalter, a földön kívüli intelligencia keresésével foglalkozó amerikai SETI-Intézet tudósa szerint a két új holdat addig nem nevezik el, amíg a kutatócsoport be nem fejezi a Hubble adatainak elemzését, hátha a Pluto további égi kísérővel is rendelkezik. Az amerikai tudós elmondása szerint olyan neveket keresnek, amelyek a görög mitológiában összetartoznak, mint például Orpheusz és Euridiké.