Fotó a Jupiter eddigi legkisebb holdjáról

Az "aprócska", mindössze kettő, illetve három kilométer átmérőjű holdakkal a bolygó kísérőinek száma hatvanhétre emelkedett.

Az S/2010 J 1 katalógusjelű holdat a dél-kaliforniai Palomar-hegyi obszervatórium felvételein fedezte fel egy nemzetközi kutatócsoport, amely a NASA bolygókutató részlege, a Jet Propulsion Laboratory és a Brit-Columbiai Egyetem tudósai irányításával dolgozik. Az S/2010 J 2 katalógusjelű holdat a hawaii Mauna Kea-csúcson működő kanadai-francia-hawaii teleszkóp segítségével észlelték.

A Jupiter legkisebbje, az S/2010 J 1 (Fotó: Palomar Observatory)

A felfedezés óta a kutatók folytatták a megfigyeléseket, ennek köszönhetően már ismerik a két hold paramétereit. Az S/2010 J 1 átmérője 3 kilométer, 23,45 millió kilométerre van a Jupitertől és 2,02 év alatt kerüli meg a Naprendszer legnagyobb bolygóját. Az S/2010 J 2 katalógusjelű hold átmérője alig éri el a 2 kilométert, átlagos távolsága 21,01 millió kilométer a Jupitertől, amelyet 1,69 év alatt kerül meg.

A Jupiter 50 nagyobb holdját nevesítették, a többi csupán számot kapott. A négy legnagyobbat (Io, Európé, Ganimédesz, Kallisztó) az őket felfedező tudós tiszteletére Galilei-holdaknak nevezik.

A kisebb holdakat a 19. század vége óta Jupiter, illetve görög megfelelője, Zeusz szeretői vagy lányai után nevezik el, és tulajdonságaik alapján csoportokba sorolják őket. E csoportok tagjai akkor képződtek, amikor aszteroidák, vagy üstökösök a nagyobb holdakba csapódtak. A kutatók az S/2010 J 1 katalógusjelű holdat a Carme-csoportba, míg S/2010 J 2 az Ananke-családba sorolták.