Génteszttel kimutatható a skizofrénia

24.hu

2012. 05. 16. 14:04

DNS-jellemzők olyan csomagját állították össze amerikai kutatók, amelynek segítségével szerintük megjósolható, hogy a vizsgált személy skizofréniás-e.

Ötszáznegyvenkét génváltozat elemzésével a kutatók meg tudták tippelni, hogy európai és afrikai származású amerikaiak csoportjában ki szenved skizofréniában és ki nem. Mint a Molecular Psychiatry című szakfolyóiratban közzétett tanulmányukban írták: eredményeiket más származású emberek bevonásával is ellenőrizték, és megállapították, hogy a géncsomag valóban jól jelzi a zavar jelenlétét.

“A pszichiátria területén végzett genetikai tanulmányok általában kezdeti izgalmat váltanak ki, ám később más populációkban nem tudják megismételni eredményeiket, márpedig ez a legfontosabb igazolása annak, hogy egy megállapítás érvényes és szilárd” – magyarázta Alexander Niculescu, a tanulmány társszerzője, az Indianai Egyetem kutatója.

Niculescu csapata a skizofrénia megjóslásában – szerinte – releváns géncsomagot úgy állította össze, hogy korábbi genetikai elemzések adatait összevetette, majd kiszűrte a többször előforduló, így legvalószínűbb genetikai változatokat.

Más szakértők ugyanakkor megkérdőjelezik, hogy korábbi genetikai adatok efféle integrálásával valóban érvényes eredményre juthatnak-e.