A teknősök rokonai a madaraknak

24.hu

2012. 05. 16. 12:49

A teknős közelebbi rokona a krokodiloknak és a madaraknak, mint a gyíkoknak és a kígyóknak.

A 200-300 millió évvel ezelőtt kifejlődött teknősök eredete sokáig tudományos perpatvar tárgya volt, mert fiziológiájuk az állatok evolúciós fájának másik ágára utal, mint génjeik.

“A teknősök evolúciós eredete összekuszálta a gerincesek fejlődéséről szóló ismereteinket” – írták a Bostoni Egyetem kutatói a brit Királyi Társaság Biology Letters című folyóiratában.

Most közzétett tanulmányuk azonban “perdöntő módon mutatja meg, hogy genetikai történetük szerint a teknősök közelebbi rokonai a madaraknak és a krokodiloknak” – szögezte le Nicholas Crawford, a kutatók egyike.

Anatómiai tanulmányok és fosszíliák vizsgálata alapján a teknősöket a kígyókkal, gyíkokkal és más hüllőkkel hozták közelebbi rokonságba. Mást mutattak azonban a genetikai elemzések, amelyek szerint több közös van bennük a krokodilokkal és madarakkal. Az uralkodógyík alakúak – Archosauromorpha – alosztályát ma már csak ez utóbbi két csoport képviseli Crocodylia és Aves.

Crawford hangsúlyozta, hogy a megállapítást a valaha elvégzett legalaposabb genetikai elemzéssel igazolták most, tízszer annyi adatot gyűjtöttek ehhez a tanulmányhoz, mint bármely korábbi kutatási erőfeszítésben e témában. Összehasonlító genetikai elemzésükben több kígyó-, teknős-, gyík- és krokodilfaj, valamint a csirke és a zebrapinty DNS-ét elemezték és vetették egybe.

A történelmi kavarodást részben az okozhatta a kutató szerint, hogy a teknősök alapvető fizikai jegyeikben hasonlítanak a gyíkokra és kígyókra, beleértve háromkamrás szívüket is, miközben kevés fizikai hasonlóságot mutatnak a krokodilokkal.

(FILES)(COMBO) This combination of file pictures created on May 10, 2018 shows US President Donald Trump during a rally at Total Sports Park in Washington, Michigan on April 28, 2018, and a photo released from North Korea's official Korean Central News Agency (KCNA) on April 21, 2018 of North Korean leader Kim Jong-Un delivering a speech while attending the Third Plenary Meeting of the Seventh Central Committee of the Workers' Party of Korea in Pyongyang.

US President Donald Trump told North Korean leader Kim Jong-Un on May 24, 2018, in letter that the Singapore summit will not take place. / AFP PHOTO / AFP PHOTO AND KCNA VIA KNS / Mandel Ngan AND - /  - South Korea OUT / REPUBLIC OF KOREA OUT   ---EDITORS NOTE--- RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO/KCNA VIA KNS" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS