Ősi szellentések okozták a globális felmelegedést

Egy új tanulmány szerint a dinoszauruszok bélrendszere felfűtötte a bolygót.

Vannak azok a hírek, melyek kapcsán az ember egyből arra gondol: hol máshol, mint Japánban? Aztán vannak azok a hírek, melyek mögött az ember ösztönösen az “angol tudósok” ténykedését feltételezi – ilyen a Current Biology című szaklapban megjelent tanulmány is, amely szerint a mezozoikum meleg klímájának fontos tényezője lehetett az őshüllők hihetetlen mennyiségű bélgáza.

A bélszél szempontjából nem a dínó a lényeg. (Kép: Wikipédia)

A liverpooli John Moore Egyetem kutatói abból indultak ki, hogy az ekkor élő sauropodák (ebbe az alrendágba tartozik a fenti képen is látható Apatosaurus, vagy régebbi nevén Brontosaurus) ugyanúgy bontották le az elfogyasztott növényzetet, mint a modern kör növényevői, vagyis a bélrendszerben működő mikroszkopikus organizmusok segítségével.

David Wilkinson, a kutatók egyike a BBC-nek kiemelte, hogy bár az emberek fantáziáját a dinoszauruszok fogják meg, az igazi tettesek a metánt termelő mikróbák. “A tehenek manapság 50-100 [millió tonnányi metánt] termelnek évente. A legjobb becslésünk a sauropodákra nagyjából 520 [millió tonna].

Mivel globálisan klímaváltozó bolygónk összkibocsátása jelenleg 500 millió tonna körül van, az angol tudósok szerint a dinoszauruszok hatása jelentős lehetett akkoriban.