Üvegházgázokat ereget az óceán

Ughy Márton

2012. 04. 24. 13:00

Egyes tudósok attól tartanak, hogy az arktiszi vizekből a korábban feltételezettnél több metán kerül az atmoszférába.

Azt eddig is tudtuk, hogy ez a metán növekvő veszélyt jelent az éghajlatra – sőt, 200 millió éve kész apokalipszist okozott -, azonban a kutatók eddig ismeretlen metánforrásra bukkantak a távoli, arktikus régióban, ami felülírhatja a környezetünkkel kapcsolatos becsléseket és számításokat.

A bolygó felmelegedésével párhuzamosan a permafrosztban és tengeri tározókban található metán felszabadul, azonban egy, a Nature Geoscience-ben megjelent kutatás olyan metánt talált, amely nem az előbbi forrásokból származott. A tanulmány szerint az arktikus régióban talált, metánban gazdag foltok négyzetméterenként akár napi 2 milligrammot is kiengednek.

A kutatók egyelőre azt feltételezik, hogy a gáz tengeri mikróbák mellékterméke, bár a pontos forrás még tisztázatlan. Amennyiben a bolygó felmelegedésével is összefüggésben van, a további becslések és modellek nem hagyhatják figyelmen kívül.

3d illustration of city quarter construction with crane over black background