200 millió éve apokalipszist okozott a metán

A triász időszak végén az óceán élővilágának fele elpusztult. Egy új elmélet szerint egy metánkitörés tehető felelőssé a nagy kihalásért.

A Science folyóiratban megjelent új tanulmány azt sugallja, hogy egy hatalmas kitörés során rengeteg metán került a légkörbe, mely hirtelen éghajlatváltozást okozott.

Micha Rühl paleontológus és munkatársai ősi növények kövületeit vetették molekuláris elemzés alá, melyből úgy tűnik, legalább 12 ezer gigatonna metán jutott a légkörbe. A kataklizma pedig 10-20 ezer évre a földi élet hanyatlását okozta.

200 millió évvel ezelőtt az egyetlen kontinens – a Pangea – aktív vulkanizmusa mellett, a triász végi felmelegedés hatására a metán gigantikus buborékok formájában emelkedett az óceánok aljáról a felszínre.

Rühl és kollégái figyelmeztetnek, hasonló veszély fenyegeti a földi élővilágot egy nagyobb mértékű klímaváltozás esetén. Ha a jövőben nem csökken a fosszilis üzemanyagokból származó szén-dioxid és metán légkörbe jutása, a távoli jövőben akár az óceán fele is kipusztulhat.