Nem hat az antibiotikum az évmilliós baktériumokra

Ughy Márton

2012. 04. 12. 14:00

A külvilágtól elzártan fejlődött kórokozók némelyike feltűnően hasonlít a modern kor egyes antibiotikum-rezisztens baktériumaira.

A felfedezés azért nagyon fontos, mivel az orvostudomány eddig azt feltételezte, hogy a már-már kezelhetetlen szuperbaktériumok keletkezéséért a túlzott és helytelenül használt antibiotikumok felelnek. Ez a hipotézis azonban gyenge lábakon áll, ha olyan baktériumok is rendelkeznek az ehhez szükséges genetikai jellemzőkkel, amelyek nemhogy a modern, de az ókori orvostudománnyal sem találkozhattak.

Az előbb elmondottakat firtató tanulmány szerzői összesen 93 olyan baktériumot vizsgáltak az Új-Mexikóban található Lechuguilla-barlangból, melyek “a legutóbbi 4-7 millió évben a felszíntől elzárt módon fejlődtek” – a felszínre hozott kórokozók nem elhanyagolható részét hidegen hagyták az antibiotikumok, sőt, akadt olyan faj is, amely a daptomycin nevű szernek is ellenállt, amely – a cikk leírása szerint – az antibiotikumok legújabb fajtájának számít.

A kutatók szerint ez persze nem azt jelenti, hogy a meglévő antibiotikumokkal nem kellene legjobb tudásunk szerint bánni. Tanulmányuk csupán arra mutat rá, hogy emberiségnek az eddig feltételezettnél kisebb szereppel kell beérnie, ha a szuperbaktériumokról van szó, de mivel úgy tűnik, hogy a korokozók maguktól is képesek alkalmazkodni a zord körülményekhez és az emberiség által antibiotikumnak nevezett molekulákhoz, nem kellene ezeket a genetikai jellemvonásokat a gyógyszerek helytelen használatával “ösztönözni”.

LAS VEGAS, NEVADA - OCTOBER 10:  LeBron James #23 and Lance Stephenson #6 of the Los Angeles Lakers celebrate after James made a shot against the Golden State Warriors and was fouled during their preseason game at T-Mobile Arena on October 10, 2018 in Las Vegas, Nevada. The Lakers defeated the Warriors 123-113. NOTE TO USER: User expressly acknowledges and agrees that, by downloading and or using this photograph, User is consenting to the terms and conditions of the Getty Images License Agreement.  (Photo by Ethan Miller/Getty Images)