Okosabbá tesz a testmozgás

Ughy Márton

2012. 03. 05. 16:00

A tudósok végre rájöttek, hogy mitől igaz, hogy "ép testben ép lélek".

Közismert, hogy a rendszeres mozgás elengedhetetlen a szellemi fejlődéshez és a szellemi frissesség fenntartásához – erre utalnak szólásaink, közmondásaink, de ezt támasztja alá számos tanulmány is.

Az egyetlen, amit eddig nem tudunk, hogy pontosan hogyan is segíti az edzés az agy működését.

Nos, J. Mark Davis, a South Carolina-i Egyetem munkatársának legújabb tanulmánya erre próbál választ adni. Testünk a fizikai megterhelés során mitokondriumokat termel – ezek olyan apró sejtszervecskék, melyek az energia előállításában és raktározásában játszanak szerepet -, a kutató eredményei szerint az edzés hatására az agyban (az izmokhoz hasonlóan) megnő a mitokondriumok száma.

A több mitokondrium több energiát jelent, ami pedig gyorsabb és hatékonyabb agyműködést. Ez egyúttal azt is magyarázhatja, hogy a fizikai gyakorlatok miért csökkentik az öregkori szellemi hanyatlást. Davis a Scientific Americannek egyetlen mondatban foglalta össze munkáját: “egyre gyűlik az arra vonatkozó bizonyíték, hogy az edzés fiatalon tartja az agyat.” Ehhez tartsuk magunkat.

Professor Yuval Noah Harari, author and Professor of History at the Hebrew University of Jerusalem, speaks about themes from his new book 'Homo Deus: A Brief History of Tomorrow' on September 8, 2016 at the Dancehouse Theatre as part of the Manchester Literature Festival in Manchester, England. (Photo by Jonathan Nicholson/NurPhoto)