Az alkohol, mint életelixír?

Ughy Márton

2012. 01. 24. 08:30

Az alkohol öl, butít és megduplázza a fonalféreg élettartamát.

Az átlagos Caenorhabditis elegans legfeljebb 15 napig él, élelem nélkül 10-12 napot bír ki, azonban egycseppnyi etanollal akár 20-40 napig is elélhet. A Kaliforniai Egyetem kutatói, akik az öregedés folyamatát tanulmányozzák, kísérleteik során eredetileg azt vizsgálták, hogy miként hat a koleszterin a fonalférgekre, a felfedezés annak volt köszönhető, hogy a tudósok a fonalférgeket alkoholban oldott koleszterinnel táplálták.

A kísérletekhez ezerszeresen hígított etanololdatot alkalmaztak. Mikor rájöttek arra, hogy az élettanilag kedvező hatást nem a koleszterin, hanem az alkohol váltotta ki, tovább kísérleteztek, és az is kiderült, hogy az etanol hatása még 20 ezerszeres hígításban is fennmaradt.

A kutatásokat irányító Steven Clarke professzor elmondása szerint úgy kell ezt elképzelni, “mintha egy evőkanál alkoholt egy vízzel teli fürdőkádban oldanánk fel vagy egy sört több száz liter vízhez adnánk“.

Bár a tudósok arra még nem jöttek rá, hogy az alkohol és a fonalféreg élettartama között pontosan mi az összefüggés, a kutatás jelen állásához hozzátették, hogy töményebb alkohol idegrendszeri károsodást váltott ki a férgeknél, amelyek hamarosan elpusztultak.

A titok nyitját azért is érdemes lenne megtalálni, mivel a Caenorhabditis elegans génjei felének van megfelelője az emberi genomban, vagyis ha sikerülne megtalálni a hosszabb élettartamért felelős gént, a kutatásoknak távlatilag jelentősége lehet az emberi öregedés szempontjából is.

Hajléktalanok mutatták meg féltett vagyonukat