Az alkohol, mint életelixír?

Ughy Márton

2012. 01. 24. 08:30

Az alkohol öl, butít és megduplázza a fonalféreg élettartamát.

Az átlagos Caenorhabditis elegans legfeljebb 15 napig él, élelem nélkül 10-12 napot bír ki, azonban egycseppnyi etanollal akár 20-40 napig is elélhet. A Kaliforniai Egyetem kutatói, akik az öregedés folyamatát tanulmányozzák, kísérleteik során eredetileg azt vizsgálták, hogy miként hat a koleszterin a fonalférgekre, a felfedezés annak volt köszönhető, hogy a tudósok a fonalférgeket alkoholban oldott koleszterinnel táplálták.

A kísérletekhez ezerszeresen hígított etanololdatot alkalmaztak. Mikor rájöttek arra, hogy az élettanilag kedvező hatást nem a koleszterin, hanem az alkohol váltotta ki, tovább kísérleteztek, és az is kiderült, hogy az etanol hatása még 20 ezerszeres hígításban is fennmaradt.

A kutatásokat irányító Steven Clarke professzor elmondása szerint úgy kell ezt elképzelni, “mintha egy evőkanál alkoholt egy vízzel teli fürdőkádban oldanánk fel vagy egy sört több száz liter vízhez adnánk“.

Bár a tudósok arra még nem jöttek rá, hogy az alkohol és a fonalféreg élettartama között pontosan mi az összefüggés, a kutatás jelen állásához hozzátették, hogy töményebb alkohol idegrendszeri károsodást váltott ki a férgeknél, amelyek hamarosan elpusztultak.

A titok nyitját azért is érdemes lenne megtalálni, mivel a Caenorhabditis elegans génjei felének van megfelelője az emberi genomban, vagyis ha sikerülne megtalálni a hosszabb élettartamért felelős gént, a kutatásoknak távlatilag jelentősége lehet az emberi öregedés szempontjából is.

(FILES)(COMBO) This combination of file pictures created on May 10, 2018 shows US President Donald Trump during a rally at Total Sports Park in Washington, Michigan on April 28, 2018, and a photo released from North Korea's official Korean Central News Agency (KCNA) on April 21, 2018 of North Korean leader Kim Jong-Un delivering a speech while attending the Third Plenary Meeting of the Seventh Central Committee of the Workers' Party of Korea in Pyongyang.

US President Donald Trump told North Korean leader Kim Jong-Un on May 24, 2018, in letter that the Singapore summit will not take place. / AFP PHOTO / AFP PHOTO AND KCNA VIA KNS / Mandel Ngan AND - /  - South Korea OUT / REPUBLIC OF KOREA OUT   ---EDITORS NOTE--- RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO/KCNA VIA KNS" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS