Megint támadt a Mars

Ughy Márton

2012. 01. 18. 11:41

A vörös bolygóról származó meteoritzápor hullott tavaly júliusban Marokkóra - ez az ötödik alkalom, hogy kémiailag is bizonyították az "égi áldás" marsi eredetét.

A kőzetdarabok vagyonokat érnek – a legnagyobb meteorit 1 kilogrammos
(Fotó: AP)

A tudomány jelen állása szerint évmilliókkal ezelőtt valamilyen nagy kozmikus objektum csapódott a Marsba, kőzetdarabokat szakítva ki a felszínből. Ezek vándorútra indultak, keresztül-kasul bejárva a Naprendszert, és a hosszú űrutazás után egyikük a Földön landolt. A tűzgömböt ugyan észlelték tavaly júliusban, ám csak december végén sikerült felfedezni a kőzetdarabokat.

A leletek rendkívül fontosak a tudósok számára, akik minél többet szeretnének megtudni az esetleges életről a Marson. Eddig azonban sem a NASA, sem az Orosz Űrkutatási Szervezet szondáinak nem sikerült marsi kőzetet a Földre hoznia.

A Marsról származó kőzetminták többsége sok millió évvel ezelőtt érkezett a Földre, de a legfrissebbek is több évtizedesek, vagyis a földi életformákkal és anyagokkal szennyezettek. A csupán fél éve érkezett kőzetminták tisztábbak, vagyis alkalmasabbak a tanulmányozásra.

Legutóbb 1962-ben találtak “friss” marsi meteoritot. Eddig összesen 110 kilogramm olyan kőzetet gyűjtöttek össze, amelyek a vörös bolygóról származnak.

A friss mintákat gyakran “dílerek” vásárolják fel, akik nagy haszonnal értékesítik a kőzeteket – unciánként (1 uncia 28,35 gramm) 11-22 ezer dolláros áron, vagyis az aranynál átlagosan tízszer drágábban.

Hajléktalanok mutatták meg féltett vagyonukat

Budapest, 2017. április 17.
Kulka János színművész egy jelenetben Ujj Mészáros Károly rendező X. című skandináv típusú krimije forgatásán Budapesten 2017. április 13-án. A Magyar Nemzeti Filmalap 489 millió forinttal támogatja a thrillert, amely várhatóan 2018 első felében kerül majd a mozikba.
MTI Fotó: Kallos Bea