Megint támadt a Mars

A vörös bolygóról származó meteoritzápor hullott tavaly júliusban Marokkóra - ez az ötödik alkalom, hogy kémiailag is bizonyították az "égi áldás" marsi eredetét.

A kőzetdarabok vagyonokat érnek – a legnagyobb meteorit 1 kilogrammos
(Fotó: AP)

A tudomány jelen állása szerint évmilliókkal ezelőtt valamilyen nagy kozmikus objektum csapódott a Marsba, kőzetdarabokat szakítva ki a felszínből. Ezek vándorútra indultak, keresztül-kasul bejárva a Naprendszert, és a hosszú űrutazás után egyikük a Földön landolt. A tűzgömböt ugyan észlelték tavaly júliusban, ám csak december végén sikerült felfedezni a kőzetdarabokat.

A leletek rendkívül fontosak a tudósok számára, akik minél többet szeretnének megtudni az esetleges életről a Marson. Eddig azonban sem a NASA, sem az Orosz Űrkutatási Szervezet szondáinak nem sikerült marsi kőzetet a Földre hoznia.

A Marsról származó kőzetminták többsége sok millió évvel ezelőtt érkezett a Földre, de a legfrissebbek is több évtizedesek, vagyis a földi életformákkal és anyagokkal szennyezettek. A csupán fél éve érkezett kőzetminták tisztábbak, vagyis alkalmasabbak a tanulmányozásra.

Legutóbb 1962-ben találtak “friss” marsi meteoritot. Eddig összesen 110 kilogramm olyan kőzetet gyűjtöttek össze, amelyek a vörös bolygóról származnak.

A friss mintákat gyakran “dílerek” vásárolják fel, akik nagy haszonnal értékesítik a kőzeteket – unciánként (1 uncia 28,35 gramm) 11-22 ezer dolláros áron, vagyis az aranynál átlagosan tízszer drágábban.