Felfedezték az örökítőanyag “ujjlenyomatát”

A bázeli Friedrich Miescher Intézet kutatói olyan mintázatokat találtak, amelyek felfedik a sejtek múltját.

Ezekből a mintázatokból lehet következtetni egy sejt múltjára. Lehetővé válik például, hogy a kutatók megértsék a betegségek, például a rák keletkezésének történetét.

Dirk Schübeler, az FMI és a Bázeli Egyetem kutatója munkatársaival megvizsgálta a különböző sejttípusok úgynevezett epigenetikus mintáit. Ezek olyan molekulák, amelyek az örökítőanyaghoz kötődnek és arról gondoskodnak, hogy a gének többé vagy kevésbé aktivizálódjanak.

A DNS-lánc különböző régióiban jelentős eltérések vannak a sejttípusok és a sejtek fejlődési szintjét illetően – fejtik ki a szakértők a Nature magazinban megjelent tanulmányukban.

Az eredmények nagy segítséget jelenthetnek például a rákkutatásban. A rákos sejtekben lévő “lenyomatok” ugyanis utalásokat tartalmazhatnak arra vonatkozóan, melyik sejtfolyamatok és fehérjék mondták fel a szolgálatot és vezettek a tumor kialakulásához.