Zöldbe borítja a rákos sejteket egy csodaspray

Kustánczi Norbert

f.sz., p.n.d.. 2011. 11. 28. 10:55

A másodperceken belül ható sprayt egerekbe ültetett rákos emberi petefészeksejteken tesztelték japán és amerikai kutatók.

Egy bizonyos spray segítségével a jövőben könnyebben fel lehet ismerni a rákos sejteket, és maradéktalanul eltávolítani azokat a szervezetből. A permet kijuttatását követően zöldesen világítani kezdenek az érintett sejtek, így a sebészek meg tudják állapítani, hogy a műtött területen maradt-e még rákos szövet vagy áttét.

A másodperceken belül ható sprayt egerekbe ültetett rákos emberi petefészeksejteken tesztelték japán és amerikai kutatók, eredményeiket a Science Translational Medicine című folyóiratbanadták  közre a Die Welt internetes kiadásának ismertetése szerint. Az eddig használatos festési eljárások több óráig vagy akár napokig is eltarthatnak.

Yasutero Urano, a Tokiói Egyetem kutatója és kollégái egy gGlu-HMRG nevű festékanyagot állítottak elő, amelyet számos rákos sejttípusban egy aktív fehérje, az úgynevezett gamma-glutamil transzpeptidáz (GGT) aktivál. A kísérletekben tisztán látszott a fluoreszkáló rákos sejtek és az egészséges szövet közötti határ.

Korábban már kimutatták más festékanyagokkal, hogy a megjelölt daganatokat könnyebb eltávolítani. Az új módszer előnye, hogy egyszerű alkalmazni és gyors eredményt ad. A fluoreszcencia legalább egy órán át kitart. Egyetlen hátránya, hogy azokra a tumorokra korlátozódik, amelyekben magas a GGT aktivitás.

Fotó: Marjai János / 24.hu