Röntgensugárral bombáz a “halálosztó” csillag

24.hu

2011. 09. 14. 14:31

"Halálosztó" csillagot fedeztek fel német kutatók mindössze nyolcszáznyolcvan fényévnyire a Földtől. ACoRoT-2b bolygót valósággal megsüti a napja.

A CoRoT 2a katalógusjelű csillagot 2008-ban fedezték fel a Francia Űrügynökség és az Európai Űrügynökség által öt éve indított CoRoT csillagászati műhold segítségével.

A csillagot most a Hamburgi Egyetem asztronómusai a Chandra amerikai röntgencsillagászati műholdnak és az Európai Déli Obszervatórium Chilében működő nagyon nagy teleszkópjának felvételein vizsgálták.

Megfigyeléseik szerint a CoRoT 2a olyan intenzív röntgensugárzással bombázza bolygóját, amely százezerszer erőteljesebb, mint a Föld által a Naptól kapott sugáradag. Ennek következtében a csillag másodpercenként 5 millió tonna anyagot “robbant ki” a gigantikus bolygóból.

Az optikai és röntgensugárzási adatok alapján a CoRoT-2a korát százmillió-háromszázmillió évesre becsülik, vagyis teljesen kifejlődött napnak számít.

A csillagnak egyetlen ismert bolygója van, a CoRoT-2b, amelynek tömege háromszor nagyobb, mint a Jupiteré, és igen közel kering szülőnapjához: a távolság a Föld és a Nap között lévő 150 millió kilométeres messzeségnek mindössze 3 százalékát teszi ki.

Sebastian Schröter, a tanulmány vezető szerzője szerint a planéta is kihathat a csillagra. A Chandra legújabb felvételein ugyanis látszik, hogy a rendkívül intenzív röntgensugárzást a csillag erőteljes mágneses tere generálja – ilyen erős mágneses aktivitás azonban a sokkal fiatalabb csillagok sajátja.

“Mivel ez a csillag roppant közel van a napjához, felgyorsíthatja a csillag forgási sebességét, aminek köszönhetően fennmaradhat a mágneses terek aktivitása. A bolygó nélkül a csillag már rég lehiggadt volna” – magyarázta Stefan Czesla, a Hamburgi Egyetem kutatója, a tanulmány társszerzője.

A megfigyelések alapján arra is lehet következtetni, hogy a CoRoT-2a csillagtárssal is rendelkezhet, amely a Nap és a Föld közötti távolságot ezerszeresen meghaladó messzeségben kering. Ugyanakkor műszeresen nem sikerült észlelni a feltételezett csillag röntgensugárzását.

“CoRoT-2b bolygót valósággal megsüti a napja. Azt nem tudjuk pontosan, hogy ilyen intenzív röntgensugárzásnak milyen egyéb hatásai lehetnek, de előfordulhat, hogy ez lehet a felelős a planéta  felfúvódásáért. Még csak most kezdjük megismerni, hogy mi történik az exobolygókkal (Naprendszeren kívüli bolygókkal) ilyen rendkívüli környezetben” – fogalmazott Schröter.

(FILES)(COMBO) This combination of file pictures created on May 10, 2018 shows US President Donald Trump during a rally at Total Sports Park in Washington, Michigan on April 28, 2018, and a photo released from North Korea's official Korean Central News Agency (KCNA) on April 21, 2018 of North Korean leader Kim Jong-Un delivering a speech while attending the Third Plenary Meeting of the Seventh Central Committee of the Workers' Party of Korea in Pyongyang.

US President Donald Trump told North Korean leader Kim Jong-Un on May 24, 2018, in letter that the Singapore summit will not take place. / AFP PHOTO / AFP PHOTO AND KCNA VIA KNS / Mandel Ngan AND - /  - South Korea OUT / REPUBLIC OF KOREA OUT   ---EDITORS NOTE--- RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO/KCNA VIA KNS" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS