Mitől világítanak az ősi hidrogénfelhők?

24.hu

2011. 08. 23. 10:09

Az Univerzum peremén található hatalmas hidrogénfelhők sugárzása azt mutatja: rejtélyes galaxisok állnak a háttérben.

Az ESO VLT távcsőrendszerével az Univerzum szélére is ki lehet látni. Matthey Hayes a Toulous-i Egyetem kutatója ebben a tartományban kezdte vizsgálni az úgynevezett LAB – Lyman-alfa blobs – gigantikus hidrogénfelhőket, vajon miből ered a legfényesebb galaxisokéval vetekedő sugárzásuk.

Jelenleg abban az állapotban látjuk őket, amikor a világegyetem még csak néhány milliárd éves volt. Extrém fényességük – luminozitásuk forrása – a mai napig kérdéses.

Hayes és csapata a 11,5 milliárd fényévre található LAB-1 jelű 2000-ben felfedezett objektumot tanulmányozta, amely 300 ezer fényéves átmérőjével az egyik legnagyobb ilyen felhő. Belsejében több aktív magú galaxis is található.

A kutatáshoz a Minnesotai Egyetem kutatói is csatlakoztak. 15 órányi észlelési anyag után megállapították, hogy a LAB-1 sugárzásának centruma körül egy gyűrű alakú térrészben polarizált, a centrumban azonban nem. Mindez azt jelenti, hogy nem gázok, hanem a beágyazott galaxisok fénye adja a sugárzás forrását.

Asian guy pulling warm pant, concept of sexuality problem or weight loosing

Mi okozza a reggeli merevedést?

Meghalt Princz Gábor

Budapest, 2014. október 9.
Korda György és a képen nem látható Balázs Klári énekel a Szociáldemokraták Magyar Polgári Pártjának rendezvényén Budapesten, a Sas utcában 2014. október 9-én.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd