Nagyobb a szupervulkán, mint gondolták

Az USA-ban, a Yellowstone park területe alatt nyugvó szupervulkánról új adatokat hoztak nyilvánosságra.

Új rétegelemzéssel amerikai kutatók kiderítették, a vulkánkúp alatti magma 322 km mélység helyett akár 660 km-re is leérhet. A szeizmikus adatok alapján már korábban is mérték a vulkán növekedését, mely szerint a Yellowstone alatti szupervulkán kúpja 60 fokos szögben 241 km-rel szélesebb is, nyugat-északra átér a Montana Idaho határon.

Egy új tanulmány ezeket a méréseket egészíti ki azzal, hogy a vulkán 40 fokos szögben legalább 643 km-re terjedhet ki nyugati irányban.

A 2004-es geofizikai jelentések alapján a vulkán felszíne állandó mozgásban van.

A vulkánra vonatkozó új adatok a Geophysical Research Letters folyóirat legújabb számában fognak megjelenni.

A kutatásokat az Utahi Egyetem geofizikusai végezték Salt Lake Cityben. Michael Zhdanov, a tanulmány vezetője módszerüket az orvosi képalkotó eljárásokhoz, az MRI-hez és a röntgenhez hasonlította, csak ők éppen az emberi test helyett azt vizsgálják, mi rejtőzik a föld mélyében.

MIRE KÉPES EGY SZUPERVULKÁN?

1872 óta tudják, hogy a Yellowstone Nemzeti Park területe egy geológiailag aktív szupervulkánon fekszik. A Yellowstone-vulkán több százszor nagyobb a Mount St. Helensnél.

A park nagy része egy 40 km átmérőjű beszakadt kráterben – kalderában – terül el, mely egykor a vulkáni kúp összeomlásakor keletkezett 640 ezer évvel ezelőtt.

A szupervulkán kitörésének az ereje jóval nagyobb, mint a normál kitöréseké. A robbanás több köbkilométer kőzetet, hamut, port, kén-dioxidot juttat a felső atmoszférába, ahol ezek visszaverik a beérkező napsugarakat, erősen csökkentve ezzel a Föld felszínének hőmérsékletét. A hatása szinte olyan, mint a nukleáris télnek.

A Yellostone-parknál az utolsó három kataklizma méretű kitörés közt 600 ezer – 900 ezer év telt el, a számuk túl kicsi ahhoz, hogy ebből következtetni lehessen a következő kitörés idejére.

Lüktet a felszín a Yellowstone-parkban (National Geographic)