Füvezés ihlette új gyógyszer

Administrator

2011. 04. 08. 07:57

THC-ból sikerült kivonni a bódító hatást, így egy legális és szuperhatékony fájdalomcsillapítót készíthetnek.

A növényben található tetrahidrokannabinol – THC -felelős a fájdalomcsillapításért és a bódulatért egyaránt. A kutatók azon dolgoznak, hogy e két tulajdonságot elválasszák egymástól.

Marylandi kutatók Wie Xiong és Li Zhang úgy változtatta meg a THC-t, hogy anélkül éri el fájdalomcsillapító hatását, hogy kábulatot idézne elő.

A THC hatásáért elsősorban a CB1 és CB2, úgynevezett kannabinoid-receptorok felelősek. Ezek molekuláris befogadók, amelyek megkötik a drog hatóanyagát, és elváltozást idéznek elő az agyban.

Li és kollégái kimutatták, hogy valóban egy másik receptortípus, az úgynevezett GlyR okozza elsősorban a fájdalomcsillapító hatást, így ha a THC-hatóanyagaiban úgy érnének el változást, hogy csak ezt a receptort ingereljék, akkor a marihuána gyógyszerként használható.

A kutatók ezért elkészítették a bódolat nélküli THC-t, amely a GlyR-receptorokhoz kötődik, a CB1-hez és CB2-höz azonban nem. Ez az anyag fájdalomcsillapító hatást ért el kísérleti egereknél kábulat nélkül.

A tanulmány kivonata (Nature Chemical Biology)

Budapest, 2011. március 4.
A Fővárosi Önkormányzat Péterfy Sándor utcai Kórház-Rendelőintézet és Baleseti Központ főbejárata a VII. kerületi Péterfy Sándor utcában. A felvétel 2011. február 25-én készült.
MTI Fotó: Máthé Zoltán