Ügyesen fociznának az elefántok

Kiderült, a hatalmas emlősök odafigyelnek egymásra, miközben gyakorlott csapatjátékosok.

A Cambridge-i Egyetem kutatói Joshua M. Plotnik vezetésével Thaiföldön hat pár elefánttal kísérleteztek.

Az állatokat korlát mögé terelték, s az elefántok csak úgy tudtak hozzájutni a csemegéhez, ha egyszerre húzták a raklap két végéhez erősített köteleket. Amennyiben együttműködtek, az “asztal” becsusszant a korlát alatt, viszont ha csak az egyik kötelet húzták, kudarcot vallottak.

A hat pár elefánt két nap leforgása alatt negyven kísérletben vett részt. Minden páros rájött a fortélyra, s tíz esetből legalább nyolcban sikeresen megoldották a feladatot.

A kísérlet második napján a tudósok igyekeztek megkeverni az állatokat, s a párosok egyik tagját előbb vezették a korlát mögé, mint a másikat. Ám mint kiderült, az elefántokat nem lehet átverni, s türelmesen megvárták párjukat.

Az egyik fiatal elefánt viszont “nem hagyományos” módon állt hozzá a probléma megoldásához: egyszerűen rálépett a kötélre, s társára hagyta a munka dandárját.

A tanulmány írói hangsúlyozzák, nehéz meghúzni a határvonalat a tanulás és a megértés között, ám mindenesetre tény, hogy az elefántok képesek az együttműködésre és figyelnek társaikra.

Az elefántokról szóló tanulmány kivonata (PNAS)