Elizabet Spaepen és a Chicagoi Egyetem pszichológus csapata a nyelv és a matematikai képességek összefüggését vizsgálta, miután úgy találták, hogy a Nicaraguából származó, az Amazonas környékén élő Pirahã indián törzs tagjai a háromnál nagyobb értékű számokat nem tudják megjegyezni, mert túl bonyolult nevekkel fejezték ki őket.
A kutatók kiváncsiak voltak arra, hogy igaz-e a feltevésük, hogy valóban a “nyelv zavara” okozza a számolás zavarát, és hogy ugyanilyen különbség előfordul-e a spanyol jelnyelvvel kommunikáló, de szintén pirahã-i származású emberek körében.
A pszichológusok egy tesztet dolgoztak ki ennek megértésére, amelyben egy történet keretében például juhokat és tollakat kellett számolni. A siketek és a nem pirahã nyelvet beszélők jól teljesítettek, velük szemben a pirahã emberek rosszul. Nekik csak körülbelüli mennyiségekre volt kifejezésük, emiatt nem tudtak pontos számértékeket meghatározni.
Spaepen kísérletéből kiderült, a jó matematikai képességek feltétele a nyelv. A számoláshoz szükséges tanulási folyamatok elsajátítása nem lehetséges pontos nyelv nélkül. A számoláshoz szükség van azokra a pontos nyelvi sorozatokra, amelyek valamilyen formában leképezik a számokat. Számnevek nélkül nem lennénk képesek számolni.
AJÁNLOTT LINKEK:
A nyelv és a számolás kapcsolatáról bővebben (New Scientist)