Hat bolygó kering egy új Nap körül

Mini Neptunuszokat találtak egy Nap-szerű csillag közelében.

A Kepler-űrtávcső felfedezéseiről szóló sajtótájékoztatóján a NASA bemutatta az eddig legjobban ismert idegen naprendszert is.

A Hattyú csillagképben a Naphoz hasonló Kepler-11 csillag körül hat mini-Neptunuszt mért be az idegen világokat feltérképező Kepler-űrtávcső.

Az idegen naprendszerben öt gázbolygó kering közelebb csillagához, mint a mi Napunkhoz a Merkúr. A hatodik a Vénusz pályáját megközelítő távolságban mozog.

A bolygók távolsága központi csillaguktól:

A rendszer legkisebb planétái is minimum háromszor akkorák, mint a Föld.

A következő ábrán jól látszanak a méretarányok. A felső sorban megfigyelhetők a Jupiternél is nagyobb gázóriások, a másodikban a kőzetbolygók közül a Föld méretét csak a Kepler-9d és a Kepler-10b exobolygó közelíti meg.

Az újonnan felfedezett hattagú naprendszer tagjai mind nagyobbak a Földnél. (Lásd a legalsó sorban.)

A bolygók meglepően könnyűek. Sűrű légkörük valószínűleg héliumban és hidrogénben gazdag. A csillagához két legközelebb keringő planéta nagyobb sűrűséggel bír, mint a másik négy. Esetleg víz is kialakulhatott a felszínükön.

A Kepler-11 kétezer fényév távolságra található, hőmérséklete, fényereje mérete nagyon hasonlít a mi Napunkéra.

A csillagászok számításai szerint az új Nap körül nem csak ez a hat planéta kering. A csillag fényváltozásainak további pontosításával a rendszerben még több idegen bolygó nyomára bukkanhatnak.

A NASA ismertője – angolul (NASA)

Bővebben a hattagú exo-naprendszerről – angolul (National Geographic)

Csodák történtek a Felházban

Március 15-én nagyszabású záróalkalmat rendezett a Tüskecsarnokban az Orbán Gáspár nevével fémjelzett keresztény mozgalom. A folytatásról kérdeztünk felházasokat és az egyik vezetőt. Videó.