Májsejteket tenyésztettek emberi bőrsejtekből

Administrator

2010. 08. 26. 14:01

Első alkalommal hoztak létre laboratóriumban májsejteket brit kutatók emberi bőrmintából származó sejtek újraprogramozásával.

A májbetegségek a fejlett országokban az ötödik leggyakoribb halálokot jelentik a szívérrendszeri betegségek, a rák, a szélütés és a légzőszervi betegségek után. Eddig soha nem sikerült májsejteket növeszteni laboratóriumban, ami a májbetegségek kutatását különösen megnehezíti.

Tamir Rashid kutatócsoportja hét embertől vett bőrmintát, akik különböző örökletes májbetegségekben szenvedtek, valamint az összehasonlításhoz három egészséges embertől.

Ezután a bőrsejteket visszaprogramozták őssejtszerű állapotba: úgynevezett indukált pluripotens őssejteket (iPS) hoztak létre. Ezt követően úgy programozták át az iPS-sejteket, hogy olyan májsejteket állítsanak elő, amelyek a pácienseknél meglévő májbetegségekre jellemző elváltozások egész sorát mutatták.

Ugyanezzel a módszerrel hoztak létre sikeresen egészséges májsejteket is a kontrollcsoport bőrsejtjeiből kiindulva.

“Ez a technológia kikerüli az embrionális használatának szükségességét” – utalt az Egyesült Államokban jelenleg is tartó, embrionális őssejtekkel kapcsolatos vitára a tanulmányt vezető Tamir Rashid.

A Cambridge-i Egyetem tudósai szerdán ismertették kutatási eredményeiket a Journal of Clinical Investigation című szakfolyóiratban.

AJÁNLOTT LINK:

Az eredeti tanulmány (angol nyelven)

Debrecen, 2016. november 23.
Dézsi Ágnes háziorvos influenza elleni védőoltást ad be egy páciensnek Debrecenben 2016. november 23-án. Az idei szezonban a 60 éven felüliek és a rizikócsoportba tartozók védőoltásához 1,3 millió adag térítésmentes influenza elleni oltóanyag áll rendelkezésre.
MTI Fotó: Czeglédi Zsolt