Átállítható a biológiai óra

Egérkísérletekben bevált a bioritmust szabályozó szer.

Sikeresen indították újra és állították be egerek biológiai óráját egy kísérleti szerrel, amelyről a kutatók úgy vélik, embereknél is alkalmas lehet olyan problémák kezelésére, mint az időzónaváltásból eredő alvászavar vagy a hangulati élet rendellenességei.

A gyógyszer embereknél is biztonságosan alkalmazható változatának kifejlesztése még évekig eltarthat. Működése egy olyan enzim aktivitásának megváltoztatásán alapul, amely befolyásolja a szervezet belső órájának sebességét.

Andrew Loudon, a Manchesteri Egyetem munkatársa és kutatótársai szerint a hatóanyag helyreállíthatja azok napi ritmusát, akiknél ennek természetes rendje felborult a több műszakban végzett munka, nagy távolságú repülőút vagy egyes pszichiátriai zavarok következtében.

A felfedezés azon alapul, hogy a tudósok képesek kontrollálni azt az egyik kulcsmolekulát, amely szerepet játszik belső biológiai óránk sebességének beállításában, így akár új ritmusba is átbillenthetjük az órát.

BIOLÓGIAI ÓRA ÉS ENZIMFEHÉRJÉK

A legtöbb élőlény rendelkezik egy belső időzítő rendszerrel, amelyet a szervezet belső órájának is szokás nevezni, és amely meghatározza életük ritmusát az emlősök alvás és ébrenlét váltakozásától a növények a virágzási idejéig. Az óra beállításában alapvetően fontos a fény, a nappalok és éjszakák ciklusa, finomra hangolását pedig több enzimfehérje működése segíti.

Ezek között van az úgynevezett kazein-kináz-1 vagy CK-1 is. A mostani felfedezésben az új kísérleti szer lelassítja vagy gátolja a CK-1 működését, lehetővá teszi az egerek korábban leállított belső órájának újraindítását.