Macskaszerű őshüllőt találtak Észak-Afrikában

24.hu

2010. 08. 05. 13:11

Az őskrokodilnak emlőshöz hasonló fogai voltak.

Tanzániába leltek rá az Ohio Egyetem paleontológusai az eddig még nem ismert kicsi krokodilszerű lény fosszíliárájára, a 100 millió évvel ezelőtt élt Pakasuchus kapilimai-ra. A maradvány különlegessége, hogy a hüllő emlősszerű fogakkal rendelkezett. A Pakasuchus 144 és 65 millió éve élt, a Kréta időszakban. Az ősi afrikai kontinensen. Abban az időszakban, amikor Eurázsia ütközött Afrikával.

Nevét a Paka – mint szuhaéli nyelven macskára utaló szóból – és souchus a görög krokodil szó keresztezésével kapta.

A tudósok az élőlény fosszíliáját, csontozatát, de különösen macskaszerű fogazatát vizsgálva arra a következtetésre jutottak, hogy nemcsak a kréta időszaki dinoszauroszok, hanem a krokodilszerű hüllőfajok nagy változatosságot mutathattak testfelépítésükben.

Ugyanúgy, ahogy a mai macskáknak a Pakasuchusnak is rendkívül rugalmas lehetett a gerincoszlopa. A tudósok szerint az állat élt főként a szárazföldön élt, nem a vízben és kisebb állatokra például rovarokra vadászhatott.

A Pakasuchus koponyájáról röngten felvételek alapján készült három dimenziós modell:

szólj hozzá: Kréta krokodil

A felfedezésről a Nature természettudományos szaklap számolt be először.

Ajánlott link

Puidoux, 2018. szeptember 25.
Saszla szőlőt szüretelnek a lavaux-i szőlőültetvényeken a nyugat-svájci Puidoux-ban 2018. szeptember 20-án. A Genfi-tó északi partja mentén 898 hektáron elterülő, lavaux-i teraszos művelésű szőlőskertek 2007-ben kerültek fel az UNESCO kulturális világörökségének jegyzékére. Az itt termő legismertebb szőlőfajta a saszla. A borvidéket a „három nap” régiójának is hívják, mivel a szőlőtermesztéshez szükséges napfény és meleg három helyről érkezik, az égből, a tó felszínéről és a teraszokat tartó kőfalakból. (MTI/EPA/Valentin Flauraud)