Új szarvas dinoszauruszt azonosítottak

Administrator

2010. 06. 17. 16:24

Új szarvas dinoszauruszt azonosították amerikai paleontológusok.

Az Ojoceratops fowleri a sokkal híresebb triceratops, azaz a “háromszarv arcú” és a torosaurus, vagyis a “lyukas nyakfodrú gyík” feltételezett őse.

A mostani azonosítással a szakemberek három évtizedes tévedésüket orvosolták, az Ojoceratopst “széttagolt” nyakfodra miatt ugyanis sokáig torosaurusnak vélték.

Az azonosítást annak a dinoszauruszkoponyának a töredékei tették lehetővé, amelyeket 2005-ben Új-Mexikó észak-nyugati részén tárt fel Denver Fowler, a Montanai Állami Egyetem PhD-hallgatója. A leletről a Szarvasdinoszaurusz-kutatás új távlatai című kötetben jelent meg most tanulmány.

“Torosaurusnak véltük, mert azt tudtuk, hogy szarvas dinoszauruszok éltek az adott térségben” – magyarázta az őslénytankutatók tévedését Spencer Lucas, az Új-mexikói Természettudományi Múzeum paleontológusa, a tanulmány társszerzője.

Amikor a töredékekből megkísérelték rekonstruálni a koponyát, kiderült, hogy az őshüllő inkább a triceratopsra hasonlít, noha nyakfodra széttagolt, ami nem volt jellemző a háromszarv arcú dinoszauruszokra. “Annak ellenére, hogy hiányos a koponya, elég töredéket találtunk az azonosításhoz és a triceratopsszal való rokonság megállapításához” – hangsúlyozta Andy Farke, a claremonti paleontológiai múzeum kutatója.

“Idősebb a triceratopsnál, így lehet az őse, de akár a háromszarv arcú dinoszaurusz déli rokona is” – jegyezte meg Lucas.

Brexit concept. Puzzle with EU European Union flag  without Great Britain  UK star. 3d illustration