Felfedezték a legtávolabbi galaxishalmazt

Administrator

2010. 05. 11. 14:55

Német és japán csillagászok felfedezték az univerzum eddigi legtávolabbi galaxishalmazát..

A galaxishalmaz 9,6 milliárd fényévnyi távolságra van, tehát a világegyetem keletkezésének idejéből származik. Az eddigi rekordhalmaz négyszáz millió fényévvel közelebb van a Földhöz.

Az infravörös- és röntgenfényben végzett vizsgálatok szerint a most megismert halmaz régi és nagy súlyú galaxisokból áll, amelyek az univerzum korai szakaszában keletkeztek. Az új felfedezés és korábbi hasonló megfigyelések által az asztronómusok a világegyetem kialakulásáról is információkat szereztek.

A galaxishalmazok a világűr legnagyobb alkotóelemei. A mi galaxisunk, a Tejútrendszer a Virgo-halmaz része, amely csaknem kétezer galaxisból áll.

Távoli galaxisok és halmazok vizsgálatával a csillagászok visszaforgathatják az idő kerekét: mivel a Földet elérő fény már több millió vagy milliárd éve úton van, így a világűrbe pillantva a tudósok a kozmosz múltjába pillanthatnak.

Az asztronómuscsapat a hawaii Subaru teleszkóp segítségével azonosította az egyes galaxisokat a nagy halmaz tagjaiként. A távolságokat infravörös fényben történő vizsgálatokkal állapították meg.

Le·nyfalu, 2009. november 14.
Egy civil gÈpkocsiba rejtett traffipax Le·nyfalun. Az idÈn ·prilis Ès j˙nius kˆzˆtt nagymÈrtÈkben nıtt a hal·los kˆz˙ti balesetek sz·ma, Pest megyÈben, ezÈrt szolg·latba ·llÌtottak egy "l·thatatlan traffipaxot", egy "rendıri jelleg nÈlk¸li civil szemÈlygÈpkocsit", amely mozg·s kˆzben is kÈpes rˆgzÌteni a szab·lysÈrtÈseket. V·con Ès Le·nyfalun pedig, sebessÈgmÈrı rendırt ·br·zolÛ b·bukat is "szolg·latba" helyeztek a megelızÈs vÈgett.
MTI FotÛ: Kov·cs Attila