Felfedezték a legtávolabbi galaxishalmazt

Administrator

2010. 05. 11. 14:55

Német és japán csillagászok felfedezték az univerzum eddigi legtávolabbi galaxishalmazát..

A galaxishalmaz 9,6 milliárd fényévnyi távolságra van, tehát a világegyetem keletkezésének idejéből származik. Az eddigi rekordhalmaz négyszáz millió fényévvel közelebb van a Földhöz.

Az infravörös- és röntgenfényben végzett vizsgálatok szerint a most megismert halmaz régi és nagy súlyú galaxisokból áll, amelyek az univerzum korai szakaszában keletkeztek. Az új felfedezés és korábbi hasonló megfigyelések által az asztronómusok a világegyetem kialakulásáról is információkat szereztek.

A galaxishalmazok a világűr legnagyobb alkotóelemei. A mi galaxisunk, a Tejútrendszer a Virgo-halmaz része, amely csaknem kétezer galaxisból áll.

Távoli galaxisok és halmazok vizsgálatával a csillagászok visszaforgathatják az idő kerekét: mivel a Földet elérő fény már több millió vagy milliárd éve úton van, így a világűrbe pillantva a tudósok a kozmosz múltjába pillanthatnak.

Az asztronómuscsapat a hawaii Subaru teleszkóp segítségével azonosította az egyes galaxisokat a nagy halmaz tagjaiként. A távolságokat infravörös fényben történő vizsgálatokkal állapították meg.

LAS VEGAS, NEVADA - OCTOBER 10:  LeBron James #23 and Lance Stephenson #6 of the Los Angeles Lakers celebrate after James made a shot against the Golden State Warriors and was fouled during their preseason game at T-Mobile Arena on October 10, 2018 in Las Vegas, Nevada. The Lakers defeated the Warriors 123-113. NOTE TO USER: User expressly acknowledges and agrees that, by downloading and or using this photograph, User is consenting to the terms and conditions of the Getty Images License Agreement.  (Photo by Ethan Miller/Getty Images)