Tudomány

Mindent tönkretehet a vulkáni hamu a repülőgépekben

Baróthy Zoltán

2010. 04. 15. 17:28

Egy 1982-es British Airways-gép példája bizonyítja, milyen veszélyes lehet átrepülni egy vulkáni hamufelhőn.
Korábban a témában:

A nagy-britanniai és észak-európai légiközlekedésben káoszt okozó izlandi vulkánkitörés nemcsak a látási viszonyokban okozhat nehézséget: meghibásodást okozhat repülőgépek hajtóművében, ráadásul egyszerre akár több hajtóművet is tönkretehet, ahogy az már elő is fordult a repülés történetében.

A Sky News összeállítása szerint a vulkanikus hamu elronthatja a repülőgépek szellőztetőrendszerét, hidraulikai, elektronikai, valamint navigációs berendezéseit, de károsodást okozhat a szélvédőn, a repülőgép burkolatán és áramfejlesztő berendezésében is.

A korábbi British Airways-pilóta, Eric Moody 1982 júniusában a Kuala Lumpurból az ausztráliai Perth-be tartó Jumbo 747 pilótája volt, amikor a repülőgép egy vulkáni porfelhőbe szállt bele Java szigete fölött a nyugat-jávai Mount Galunggung kitörése idején.

“Rendkívül rémisztő volt. Az utasok jelezték, hogy tűzcsóvákat látnak a hajtóművekben. Sorra leálltak a hajtóművek, míg végül mind a négy felmondta a szolgálatot. Nem tudtuk, mi történik”, nyilatkozta Moody a Sky News-nak.

“Sötét volt és a Szent Elmo tüze* nevű meteorológiai jelenségnek voltunk tanúi. Kerestük a felhőt, amely a fényt okozhatta. Nem tudtuk, hogy vulkáni hamufelhővel van dolgunk.”

Tovább tudtunk siklani motor nélkül is, de 12000 méteres magasságból 4000 méterig estünk vissza, ekkor érhettünk ki a hamufelhőből.”

1982-ben a British Airways meghibásodott repülőgépe a hamufelhővel való találkozás után épp hogy csak el tudta érni azt a magasságot, amelyen elkerülhette az ütközést a több mint 4000 méter magas indonéz hegyekkel, és három, újra működő hajtóművével megkísérelhette a leszállást Jakartában. A repülőgép legénységét meglepte, hogy bár a híradások szerint tiszta idő volt Jakarta felett, ők a gépből szabad szemmel semmit sem láttak: mint kiderült, a vulkanikus hamu teljesen belepte szélvédőt, így Eric Moodynak kizárólag a fedélzeti műszerekre hagyatkozva kellett letennie a gépet.

Hasonló történt 1989 december 15-én a KLM Amszterdamból az alaszkai Anchorage-ba tartó járatával, amikor a gép az épp kitörő Mount Redoubt közelében került hamufelhőbe. A KLM gépének ugyancsak mind a négy hajtóműve leállt, ám azt szerencsére a pilóták később újra tudták indítani őket, és biztonságban landoltak az alaszkai városban.

* A Szent Elmo tüze az igen erős elektromos mező hatására fellépő, halvány fénnyel kísért meteorológiai jelenség, úgynevezett koronakisülés, amelyet a levegő ionizálódása okoz, és a repülőgép szárnyai körül lehet megfigyelni.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.