Visszanőhet a testrész?

Egy gén állíthatja le azt a gyógyító képességet, amely a kétéltűek egy részénél még megtalálható, és amelynek segítségével visszanövesztik elvesztett végtagjaikat.

Az Amerikai Tudományos Akadémia folyóiratában, a PNAS-ben megjelent tanulmány szerzői szerint a p21 jelű gén kikapcsolásának hatására újra felbukkant egereknél az evolúció során már elveszett regenerálódási képesség.

A philadelphiai The Wistar Institute kutatói génmódosított egereket hoztak létre, amelyeknél hiányzott a p21-es gén. Kiderült, hogy ezek az állatok visszanyerték képességüket, hogy regenerálják elveszett vagy megsérült szöveteiket. A tipikus emlősökkel ellentétben – amelyek hegeket hoznak létre – a génmódosított egereknél blasztéma alakult ki, az a struktúra, amely gyors sejtnövekedéssel jellemezhető.

A kutatók beszámolója szerint az egérsejtek sokkal inkább úgy viselkedtek, mintha embrionális őssejteket regenerálnának, semmint felnőtt emlőssejteket. Ez azt jelenti, hogy inkább létrehozzák a testet, mint kijavítják azt. A kísérletben a sérült fülű génmódosított egerek visszanövesztették fülüket.

A kutatók úgy vélik, elméletileg semmi akadálya annak, hogy a folyamat embereknél is megtörténhessen – olvasható a tanulmányt ismertető The Telegraph cikkében.

Címkék: génkutatás