Orvosilag fontos mákgéneket sikerült beazonosítani

Kanadai kutatóknak sikerült beazonosítaniuk a mák azon génjeit, amelyek a fájdalomcsillapító hatású kodein- és morfiumtermelésnél játszanak fontos szerepet.

A felfedezés elősegítheti olyan növények és mikroorganizmusok kifejlesztését, amelyek hatékonyabban tudnák előállítani a kodeint.

A gyógyszerkutatás számára ez hatalmas lépés lenne – nyilatkozta a kutatásban részt vevő Peter Facchini, a Calgary Egyetem kutatója a német Yahoo hírportál szerint. A kodein az egyik leggyakrabban alkalmazott fájdalomcsillapító a világon, és jelenleg többnyire morfiumból állítják elő. Bár megtalálható a máknövényben, a nagyja ott átalakul morfiummá, így az utóbbiból jóval több fordul elő a növényben.

A most talált gének annak az enzimnek a termeléséért felelősek, amely a kodeint morfiummá alakítja át. A kutatók azt remélik, hogy felfedezésük révén olyan növényeket tudnak majd előállítani, amelyeknél e folyamat nem zajlik le.

A kodein, morfium és oxikodon fájdalomcsillapítókat javarészt mákból állítják elő. A heroin forrásaként is ismert növényt évezredek óta termesztik orvosi és kábító tulajdonságai miatt.

Márki-Zay vezet