Tech

Ügyfélkapu+ okostelefon nélkül: így használható a TOTP.APP

Szajki Bálint / 24.hu
Szajki Bálint / 24.hu
Néhány hete részletekbe menően foglalkoztunk azzal, mivel jár az Ügyfélkapu megszűnése, illetve kifejtettük, hogyan használható helyette az Ügyfélkapu+ és a mobilos DÁP alkalmazás. Emellett külön cikkben mutattuk be, hogyan alkalmazható a Verifyr nevű megoldás, ha nem tudunk, vagy nem akarunk okostelefont használni. Ezúttal pedig azt járjuk körbe, hogyan használható az Ügyfélkapu+ fejlesztői által javasolt másik, mobiltelefon nélkül is kétlépcsős azonosítást biztosító megoldás, a böngészőben futtatható TOTP.APP.

Korábban ugye már összefoglaltuk, miért szűnik meg 2025. január 16-án az Ügyfélkapu (röviden: mert elavult) és azt is, okostelefon használatával miképp készíthető Ügyfélkapu+ regisztráció, illetve kitértünk arra is, hogyan használható a DÁP (Digitális Állampolgárság Program) alkalmazás. Persze nem mindenki tud, vagy akar okostelefont használni, ezért készült el a második cikkünk, amiben azt mutattuk be lépésről lépésre, hogyan készíthető Ügyfélkapu+ modern mobil nélkül, pusztán internetre kapcsolódó számítógép segítségével. Ezen útmutatónkban ugyanakkor csak az Ügyfélkapu+ fejlesztői által ajánlott két megoldás egyikét, a Verifyr használatát mutattuk be.

Most azt vesszük át, hogyan használható a másik, TOTP.APP nevű lehetőség.

Ügyfélkapu+ okostelefon nélkül?

A biztonság kedvéért vegyük át újra az alapokat: az Ügyfélkapu+ lényegében ugyanaz, mint az Ügyfélkapu, csak ki van egészítve kétfaktoros azonosítással. Az Ügyfélkapu esetében megadott felhasználónév és jelszó nem változik, csupán arról van szó, hogy ezeket megadva a kétfaktoros azonosítás segítségével igazolni kell, hogy tényleg mi lépünk be valamelyik rendszerbe, és nem valaki más próbál visszaélni az adatainkkal.

A gyakorlatban a legtöbb esetben ez úgy történik, hogy az okostelefonra le kell tölteni egy kétfaktoros hitelesítést (2FA) biztosító alkalmazást, majd azt össze kell kötni az Ügyfélkapu+-szal. Ezután minden egyes belépéskor a felhasználónév/jelszó páros megadása után az okostelefonos applikációban megjelenő kód megadásával igazolható, hogy valóban mi szeretnénk használni valamelyik állami webfelületet.

De mi van akkor, ha valaki nem tud vagy nem akar élni az okostelefon nyújtotta lehetőséggel? Az Ügyfélkapu+ így is használható, csak egy internetre csatlakozó számítógép szükséges hozzá.

Az Ügyfélkapu+ két okostelefont nem igénylő lehetőségre hívja fel a figyelmet, mindkettő böngészőből használható, tehát ezeknél nincs szükség külön telepítésre. Viszont ahogy az okostelefonos megoldás esetében, ezúttal is a felhasználón múlik, hogy milyen megoldáshoz nyúl, nem muszáj az ajánlottakat használni.

Az Ügyfélkapu+ által ajánlott két megoldás:

Ahogy arra már korábban is felhívtuk a figyelmet, az első és legfontosabb információ mindkét ajánlott szoftverrel kapcsolatban, hogy egyik sem érhető el magyar nyelven. Éppen ezért minden olvasónknak azt javasolnánk, hogy amennyiben az angol (vagy az TOTP.APP esetében a második opcióként elérhető orosz) problémákat okoz, úgy a regisztrációhoz kérjék olyasvalaki segítségét, akiben feltétlenül megbíznak, és emellé magabiztos angol (vagy orosz) nyelvtudással rendelkezik.

A TOTP.APP beállítása lépésről lépésre

A TOTP.APP egyik legnagyobb előnye, hogy a Verifyrrel ellentétben nem igényel regisztrációt, csak el kell látogatni a https://totp.app/ webcímre, majd emellé egy második ablakban megnyitni az ugyfelkapu.gov.hu oldalt. Innen vesszük át lépésről-lépésre, hogyan készíthető Ügyfélkapu+ regisztráció:

  1. Az ugyfelkapu.gov.hu oldalon kattintsunk a Bejelentkezés gombra.
  2. Válasszuk ki az Ügyfélkapu opciót, és adjuk meg az Ügyfélkapuhoz tartozó felhasználónevet és jelszót.
  3. A betöltődő oldalon válasszuk az Ügyfélkapu+ igénylése lehetőséget.
  4. Az új lapon kapunk egy QR-kódot, illetve egy olyan szöveget, ami az okostelefonos alkalmazásra utal. Ezeket hagyjuk figyelmen kívül és kattintsunk a kék Nem tudom beolvasni a kódot feliratra.
  5. Ezt megtéve kapunk egy 16 jegyű, betűkből és számokból álló kódot (ezt érdemes biztos helyre külön feljegyezni, később még szükség lehet rá). A kódot másoljuk ki, lépjünk át a korábban már megnyitott TOTP.APP ablakba és kattintsunk rá a bal felső sarokban található szürke téglalapra, aminek a közepén van egy + jel. A felugró ablakban a Secret key mezőbe másoljuk be a 16 jegyű kódot, az Application name mezőbe pedig írjuk be, hogy Ügyfélkapu+. Ha ez megvan, akkor nyomjuk meg a fekete Add gombot.
  6. Ezt követően a korábbi szürke mellett megjelenik egy új téglalap, amiben látszódik egy 6 jegyű kód, alatti pedig az általunk megadott Ügyfélkapu+ név. A 30 másodpercenként változó 6 jegyű kód a kétfaktoros azonosítónk, a téglalapot lekattintva ez kimásolódik vágólapra. Ezt tegyük is meg: kattintsunk az Ügyfélkapu+ téglalapunkra, majd lépjünk vissza az Ügyfélkapu+ regisztrációs lapra.
  7. Itt adjuk meg az Ügyfélkapu jelszavunkat, az Azonosító megadása rubrikába pedig másoljuk be az előző pontban kimásolt kódot, végül nyomjuk meg a Tovább gombot. NAGYON FONTOS: a 6-os és 7-es pont lépéseink elvégzésére mindössze 30 másodpercünk van, ennyi ideig érvényes a 6 jegyű kód, ha ezt túllépjük, a rendszer nem enged be a megadott számsorral – ebben az esetben vissza kell lépni a TOTP.APP ablakba, ismét lekattintani az Ügyfélkapu+ téglalapot, majd újra próbálkozni az Ügyfélkapu+ regisztrációs lapon. A TOTP.APP oldalon minden esetben fut egy fekete csík, ez jelzi a kód érvényességét, így a téglalapot akkor célszerű megnyomni, mikor a bal oldalon ez a fekete csík újra indul.
  8. Ha mindent jól hajtunk végre, akkor sikeresen megtörténik a kétfaktoros azonosítás beállítása. A betöltődő új oldalon szerepel egy törlőkód (ezzel törölhető a későbbiekben az Ügyfélkapu+ regisztráció), ezt mindenképpen érdemes lejegyezni, majd kipipálni az erről szóló fehér rubrikát, majd megnyomni a Befejezés gombot. NAGYON FONTOS: a Befejezés gomb megnyomása után meg kell várni, hogy a rendszer automatikusan visszaléptessen az Ügyfélkapu bejelentkezési oldalra, csak ezt követően lesz érvényes a regisztráció. Ellenkező esetben az egész folyamat érvényét veszti, és az Ügyfélkapu+ nem fogja elfogadni a felhasználónevet és a jelszót, és a kétfaktoros azonosításig el sem lehet jutni.

A sikeres regisztrációt követően már bármikor használható az Ügyfélkapu+ belépés, ennek menete pedig minden egyes használat során a következő. A használni kívánt szolgáltatásnál kiválasztjuk az Ügyfélkapu+ opciót, megadjuk a felhasználónevet, a jelszót, megnyomjuk a Bejelentkezés gombot, majd a következő oldalon jön a kétfaktoros azonosítás második lépcsőfoka. Ezen a ponton kell belépni a TOTP.APP felületére, lekattintani az Ügyfélkapu+ téglalapunkat, a kapott kódot pedig bemásolni az Azonosító megadása rubrikába, majd megnyomni a Tovább gombot.

Ezt még mindenképpen olvassa el!

A TOTP.APP a böngészőben menti el a kétfaktoros azonosításhoz szükséges adatainkat, tehát egy másik böngészőben, esetleg egy másik gépen csak akkor tudjuk használni ezt a megoldást, ha a regisztrációhoz használt böngészőből letöltjük ezeket az adatokat, majd a másik böngészőbe visszatöltjük ezeket.

Ehhez nem kell mást tenni, mint a TOTP.APP bal alsó sarkában rákattintani a Download backup opcióra. Ilyenkor letöltődik egy .json kiterjesztésű fájl, ezt kell biztos helyre tenni, akár a felhőbe, akár egy külső adathordozóra. Egy új böngészőben, egy másik számítógépen, esetleg a saját eszközünk újratelepítése után ezen .json fájl használatával tudjuk ismét elérni az Ügyfélkapu+ használatához szükséges adatainkat.

Ehhez nem kell mást tenni, csak a TOTP.APP bal alsó sarkában rákattintani a Restore backup opcióra és visszatölteni a böngészőbe a korábban leszedett .json fájlt.

Telefonos segítség

Ha az útmutatónk ellenére probléma lépne fel a fent ecsetelt folyamat során, esetleg nem sikerül a regisztráció, akkor érdemes felhívni a 1818-as telefonszámot, ahol az ügyintézők segítenek a sikeres regisztráció elvégzésében.

Kapcsolódó
ügyfélkapu ügyfélkapu+ dáp
Megszűnik az Ügyfélkapu: a három legfontosabb dolog, amit tudni kell
Lépésről lépésre mutatjuk meg, hogy mit kell tennie a 2025. január 16-án lejáró határidő előtt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik