Kezdésnek essünk túl az ígéreteken: az Apple az idei legnagyobb dobásának az Apple Intelligence névre keresztelt, mesterséges intelligencia alapú szoftveres újdonságokat szánta, amikkel felzárkózna az olyan gyártókhoz, mint az MI-trendet már korábban meglovagoló Samsung és Google. Ezek a fejlesztések ugyanakkor a szeptember 19-én debütált iPhone 16 modelleken még nem elérhetők, az amerikai felhasználóknak nagyjából október középéig kell várni rájuk, az európai uniós bevezetésről pedig nincs hír, ahogy a magyar nyelv támogatásáról sem.
A hazánkat is érintő szankciókról korábban egy külön cikkben számoltunk be.
Ha ez nem lenne elég, az óriási újdonságként tálalt Camera Control gomb funkcionalitása sem teljes egyelőre, továbbá hiányoznak olyan apróságok, mint a helyi digitális asszisztens, a Siri új animációja, ami azért rettentően kínos, mert a szeptember 9-én tartott bemutató eredetileg erről kapta a címét (It’s Glowtime).
Ez lenne tehát a fekete leves, ezt letudva pedig rátérhetünk arra, hogy a megjelenéskor egész pontosan mit nyújt az idei, 600 ezer forintról induló Apple csúcstelefon.
iPhone 16 Pro Max
Ahogy azt már megszokhattuk, a készülék dobozában a telefon mellett némi leírást, egy SIM-tűt és egy USB-C/USB-C kábelt találunk, és az Apple idén az évtizedes hagyományra visszatekintő almás matricákat is kihagyta a csomagolásból. A Pro telefonok kijelzőmérete idén minimálisan növekedett, a nálunk járt Pro Max variáns a tavalyi 6,7-ről 6,9 hüvelykesre változott, de a készülékház magassága ennek ellenére csak 1 milliméterrel változott az iPhone 15 Pro Maxhoz képest, köszönhetően a mérnököknek, akik még vékonyabbra „faragták” a kijelző káváját.
A készülék felépítése, így a titánkeret semmit nem változott: bal oldalon a hangerőszabályzók kaptak helyet, a tavaly debütált „művelet” gomb kíséretében, jobb felül a szokásos sleep/wake kapcsolót találjuk, és ide került az idei újdonság, a kameravezérlő, ami érintésérzékeny felület is egyben – ujjlenyomat-olvasó ugyanakkor nincs benne. A készülék alján maradt az USB-C csatlakozó, ami a Pro készülékeknél akár 10 GB/s adatátviteli sebességre képes, illetve akár 30 wattos töltésre is.
És ha már töltés: a készülék az új MagSafe töltővel vezeték nélkül 25 wattra, míg Qi2 kompatibilis megoldással 15 wattra képes, ami fejlődés a korábbi évekhez képest, de sok Androidos konkurensnek (pl. Xiaomi 14) a nyomába sem ér.
Letisztult kupleráj
Az Apple az évek alatt szép fokozatosan engedte el azt a filozófiát, hogy a cég jobban tudja, mitől letisztult a kezelőfelület, és milyen a lehető legergonomikusabb gombelrendezés. Ez a szemléletváltás az iOS 18 operációs rendszerrel és az iPhone 16 modellel érte el a csúcsot. Az új szoftvernek hála már oda rakhatjuk, és olyanra színezhetjük az ikonjainkat, ahová és amilyenre akarjuk – ha az összes grafikai elem hupirózsaszínű lesz, az a mi bajunk, mi nézzük, nem az Apple.
Alapbeállításként a vadiúj Camera Control a gyári fotós alkalmazást indítja el, de meglepő módon ide akár más kamerás applikációt is konfigurálhatunk. Emellett az elkészített fotók milyenségét is a saját ízlésünkhöz igazíthatjuk az iOS 18-cal bevezetett fotografikus stílusok segítségével. És akkor térjünk is rá a fotózásra.
Erre jó az új gomb
A telefont beüzemelve a szeptember 9-én beharangozott fejlesztések közül egyelőre a képkészítést érintő újdonságokat tudjuk kipróbálni, ezen a téren két nagy változást hozott az iPhone 16. Egyrészt itt van a már emlegetett kameragomb, amit sokak meglepetésére a sima és Plus modellek is megkaptak, nem csak a Pro és Pro Max variánsok, másrészt az Apple némileg átdolgozta a képkészítési algoritmust, és egy egészen új szerkesztési funkciót adott a felhasználók kezébe.
A Camera Control gomb lényegében egy hibrid megoldás, teljesen lenyomva exponálhatunk vele, enyhébben megérintve előhívhatók az olyan beállítások, mint a nagyítás vagy az expozíció, és ezek oldalirányú simítással állíthatók. Adott továbbá az enyhébb érintés duplán, amivel a különböző beállítások között válthatunk. Az ötlet alapvetően kiváló, de a használat nem kevés megszokást igényel, illetve van egy olyan egyedi tényező, hogy esetünkben a Pro Max modellnél nem esett igazán kézre a gomb.
Érdemes kiemelni azt is, hogy egy jövőbeni szoftverfrissítés olyan új funkcióval látja majd el az új kamerás gombot, amivel lehetővé válik a hagyományos fényképezőgépek kétállású exponálógombjának emulálása. Magyarán félig lenyomva az élesség állítható, teljes benyomással pedig a felvétel készíthető. Azt viszont most még senki nem tudja, hogy mikorra várható a frissítés, ami elérhetővé teszi ezt a megoldást.
A hátlapon az elmúlt évekhez hasonlóan egy három körös kameraszigetet találunk, 48 megapixeles főkamerával, 48 megapixeles széleslátószögű modullal, illetve egy 12 megapixeles, ötszörös nagyításra képes egységgel. Ezen kívül találunk még itt egy vakuként funkcionáló LED-villanót, és a már megszokott lidar szenzort.
Instagram, Apple módra
Aki követi az Apple termékeket övező online diskurzusokat, az tudhatja, hogy az elmúlt években elszaporodtak azon panaszok, miszerint az iPhone képkészítő algoritmusa (photonic engine) egyre agresszívabban emeli ki a képen szereplő embereket, méghozzá az árnyékok és a kontraszt rovására. Fotós szakzsargonban ezt nevezik a kép lapossá tételének. Ezen problémán igyekszik segíteni a gyártó által most bevezetett második nagy újítás, a fotogarfikus sílusok és ezek testre szabása. Utóbbi lehetővé tesz olyan beállításokat, amikkel megszabható, hogyan dolgozza fel a szoftver a színeket, a bőrtónusokat és az árnyékokat – akár a fénykép elkészítése után is.
Öt olyan lehetőség közül választhatunk, amelyek a bőrtónusok igazítására szolgálnak, adott továbbá kilenc hangulati beállítás, amelyek leginkább kiváló minőségű Instagram-szűrőkre emlékeztetnek. Egyrészt fényképezhetünk bármelyik stílus élő előnézetével (tehát olyan stílusra vált a kijelző, mint amilyen a fotó lesz), de később is módosíthatók a beállítások, sőt, ekkor akár teljes stílust is válthatunk. Lényegében egy miniatűr touchpad segítségével, mindössze néhány érintéssel vehetünk például vissza a túlzottan kihúzott árnyékokból. Ha pedig van valamilyen asztali vagy hordozható Apple számítógépünk, és HEIC formátumban fotózunk, akkor a szerkesztés utólag elvégezhető a Photos alkalmazásban is. Nem elhanyagolható továbbá, hogy a profi fotósoknak idén is elérhető a nyers RAW formátum használata.
Elérhető lett a 4K felbontású, de 120 képkocka/másodperces videó, melynek lejátszási sebessége utólag egy külön felületen állítható, így a közösségi médiába is anélkül posztolhatók lassított felvételek, hogy előtte valamilyen videószerkesztő programmal kellene bajlódni. Az Audiomix funkcióval pedig a felvételek hangja javítható utólag: a telefonba épített több mikrofon lehetőségeit kihasználva például beállítható, hogy csak az hallatszódjon, aki a képben van, de erősen meg lehet szűrni a háttérzajt is.
Sosem volt még ilyen erős
Az új funkciók zavartalan működését (és az egyelőre még csak belengetett MI-lehetőségeket) az Apple eddigi legerősebb processzora, az A18 Pro teszi lehetővé. A chip a számítások terén elméletileg 15 százalékkal teljesít jobban a tavalyi Pro telefonokhoz képest, a grafikus teljesítmény pedig 20 százalékkal haladja meg a 2023 őszén bejelentett A17 Pro processzor képességeit.
De, ahogy az Apple-nél már megszokhattuk, az új chip előnyeit nem most, inkább hosszú távon használhatjuk majd ki, hiszen a megnövelt teljesítménynek hála elméletileg lassabban évül majd el a telefon. Arról viszont jelen pillanatban még fogalmunk sincs, hogy az Apple Intelligence mennyi processzor- és akkumulátorkapacitást fog használni, majd kiderül, ha megérkezik a készülékekre.
Az összeszerelési minőség, a kijelző, az ökoszisztéma, és persze az ár szempontjából is a csúcskategóriás maradt a készülék. Akinek tavalyi modellje van, annak a majd egyszer érkező Apple Intelligence-ről nem kell lemondania, mindenki másnak érdemes lehet átgondolni, hogy a fentebb tárgyalt újdonságok, illetve egy szoftveresen félkész, az újdonságokat ki tudja mikor megkapó okostelefon megér-e 600 ezer forintot.
A tesztkészüléket az iStyle biztosította a szerkesztőség számára.