Tech

Az EU nekiment a Sheinnek, felkészül a Temu

Jakub Porzycki / NurPhoto via AFP
Jakub Porzycki / NurPhoto via AFP

Az Európai Bizottság értesítette a kínai Shein webáruházat üzemeltető vállalkozást, hogy a vevőszáma meghaladta az EU-ban a február közepe óta kötelezően alkalmazandó, digitális piacok működését meghatározó Digital Services Act (DSA) határát, írja a hwsw.

Ennek értelmében a felület rendszerszintű szolgáltatónak (Very Large Online Platform, azaz VLOP) minősül, és sok új kötelezettségnek kell megfelelnie.

A portál, amely tavaly augusztusban nyitotta meg kapuit az Európai Unióban, a legutóbbi adatszolgáltatás során arról számolt be, hogy vásárlóinak átlagos száma havonta meghaladja a 108 milliót, ezzel több mint megduplázva a 45 milliós határt.

Mik a változások?

Mivel a felhasználói szám eléri, sőt alaposan meg is haladja az uniós lakosság több mint 10 százalékát, ezért rendszerszintűnek minősülnek, és nemcsak a saját kockázataik ellenőrzésére vonatkozó konkrét kötelezettségek vonatkoznak rájuk, hanem egy új felügyeleti struktúra alá kerülnek. Ennek értelmében a kijelöléstől számított negyedik hónapot követően:

  • kapcsolattartó pontot kell létrehozni a hatóságok és a felhasználók számára,
  • szigorúbb kötelezettség vonatkozik rájuk a bűncselekmények bejelentésére vonatkozóan,
  • felhasználóbarát szerződési feltételeket létrehozni,
  • átlátható reklámozást kell biztosítani, az ajánlórendszerek vagy a tartalommoderálási döntések tekintetében.

Bár a DSA elsősorban a közösségi szolgáltatásokra vonatkozik, a jogszabály előírja a hamis árucikkekkel, illetve az azokat forgalmazó kereskedőkkel szembeni hatékonyabb és gyorsabb fellépést is.

A Sheinnek négy hónapja van arra, hogy összhangba hozza működését a szigorúbb szabályozási kerettel, azaz legkésőbb augusztus végéig meg kell felelnie a DSA-ban foglaltaknak.

A kínai e-kereskedők és piacterek közül eddig csak az Aliexpress-t sorolta az óriásplatformok közé az Európai Bizottság, a Sheint azonban rövidesen követheti a Temu is, melynek márciusban már több mint 75 millió uniós vásárlója volt. Bár a szabályozás kezelheti a kamu árucikkek terjedését, az már kérdéses, hogy fog-e tudni valamit kezdeni a platformok elképesztően alacsony áraival, ami globálisan nehéz helyzetbe hozta a kereskedőket.

Kapcsolódó
Teljesen átalakul a közösségi média Európában: erre lehet számítani
A Facebook és az Európai Unió harca évek óta tart, azonban most úgy tűnik, sikerül keretek közé szorítani a közösségi médiaóriást, és a társait is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik