Tech

Órákkal a becsapódása előtt fedeztek fel egy aszteroidát

Science Photo Library - ANDRZEJ WOJCICKI / Getty Images

Apró aszteroida jelent meg a légkörben Berlin térségében január 21-én, a hajnali órákban – írja a Live Science. Az objektum látványos, de ártalmatlan tűzgömböt produkált, ahogy a légkörbe csapódott.

Hasonló észlelések évente néhányszor fordulnak elő, a mostani eset különlegessége, hogy nagyjából három órával az érkezése előtt sikerült felfedezni a kisbolygót. Ez mindössze a nyolcadik alkalom, amikor becsapódását megelőzően találnak meg egy aszteroidát.

A 2024 BXI jelű objektumot Sárneczky Krisztián detektálta a Piszkéstetői Obszervatórium segítségével.

A magyar aszteroidavadász korábban elért már hasonló felfedezést.

Nem sokkal az észlelés után a NASA részletes előrejelzést adott arról, hogy hol és mikor csapódik be a kisbolygó. Az égitest megjelenéséről videó is készült, ezen látható, hogy az objektum másodpercekig megfigyelhető maradt.

Az aszteroida a becslések alapján 1 méter átmérőjű volt, és valószínűleg Berlintől 50 kilométerre nyugatra kezdett el szétesni. A szakértők elképzelhetőnek tartják, hogy több meteoritot is a felszínre dobott.

Sárneczky Krisztián eredménye lenyűgöző. Az Európai Űrügynökség szerint a 30 méter átmérőnél kisebb Föld-közeli aszteroidák 99 százalékát még nem fedezték fel. Minél kisebb egy objektum, annál közelebb kell kerülnie bolygónkhoz a megfigyeléshez.

A kisebb, közeledő aszteroidákat ugyanakkor gyakran így sem képesek észlelni, így volt ez az oroszországi Cseljabinszk felett 2013-ban felrobbant meteor esetében. Bár az objektum viszonylag kicsi volt, komoly károkat okozott a régióban, az eseményben több mint 1600 ember sebesült meg.

Ami a nagyobb aszteroidákat illeti: a kutatók folyamatosan keresik az ilyen objektumokat, de egyelőre nem találtak olyan égitestet, amely belátható időn belül tényleges fenyegetést jelentene a Földre.