Még időnk sem volt elfelejteni a ChatGPT mögött álló OpenAI legutóbbi botrányát, máris itt egy újabb ügy, ami nem vet jó fényt a mesterséges intelligencia fejlesztésben érdekelt cégre. A The New York Times pert indított a vállalattal, illetve a cégbe komoly pénzeket fektető Microsoft ellen, ami az OpenAI fejlesztéseire alapozva hozta létre a saját, már Copilot néven ismert chatbotját.
A vád: az OpenAI a The New York Times cikkeinek milliót használta fel a ChatGPT mögött álló nyelvi modell betanításához, aminek következményeként a két beperelt vállalat chatbotjai már „közvetlenül versengenek” a lap tartalmaival, lévén a mesterséges intelligencia-alapú asszisztensek képesek olyan válaszokat adni, amik konkrét (olykor fizetőkapu mögött elérhető) Times-írásokat mondanak el, foglalnak össze, olykor a lap egyedi jegyeit, az egyes szerzők stílusát lemásolva. Emiatt a lap nemcsak előfizetésektől, licencdíjaktól és hirdetési bevételektől esik el, de a gyakorlat befolyásolja az olvasókhoz fűződő kapcsolatot is – állítja a The New York Times.
Az ügy érdekes részlete, hogy az OpenAI és a The New York Times a per előtt egyeztetéseket folytatott a lap tartalmainak felhasznásáról, és bár az MI-cég szóvivője, Lindsey Held szerint a megbeszélések eredményesek voltak, a Times végül mégis a bíróságot választotta az érdekei érvényesítéséhez. A lap azt szeretné, hogy a két beperelt céget vonják felelősségre az okozott károkért, tiltsák meg, hogy a vállalatok a Times tartalmaival tanítsák a nyelvi modelljeiket, illetve távolítsák el a felhasznált cikkeket a chatbotok adatkészletéből.
Az OpenAI szóvivője a per kapcsán ugyanakkor igyekezett kiemelni, hogy a vállalat tiszteletben tartja a tartalomgyártók- és tulajdonosok jogait, és elkötelezettek, hogy együttműködjenek annak érdekében, hogy ők is hasznot húzzanak az MI-technológiákból. A most indult pernek hosszú távon komoly jelentősége lehet, amennyiben ugyanis a bíróság a The New York Times-nak ad igazat, az precedensértékű lehet más tartalomgyártó cégek számára, és a jövőben alapjaiban változtathatja meg, hogy az egyes fejlesztők milyen tartalmakat és hogyan használhatnak – többek között – a nyelvi modellek betanításához.