Tech

Az elektromos autózás előnyei és a hátrányai

E.on / Facebook
E.on / Facebook
A jövő kétségtelenül az elektromos autóké, ám a számos előny mellett ma még hátrányokat is fel tudunk sorolni, amik megnehezítik a döntést. A jó hír viszont, hogy mind a technológia, mind az infrastruktúra rohamosan fejlődik, és már arra is van lehetőség, hogy komoly beruházás nélkül szerezzünk személyes tapasztalatot az elektromos autózás mindennapjairól.

Az elektromos autók működése halk, és nem bocsátanak ki szennyező anyagokat ott, ahol közlekednek, ezzel jelentősen csökkentik településeink zaj- és légszennyezettségét. A felhasznált energia termelésétől függően pedig esetükben száz százalékosan megvalósulhat a zéró széndioxid-kibocsátás.

Gyors, halk, de vannak nehézségek

Azt persze nem várhatjuk el senkitől, hogy önzetlen klímabajnokként viselkedjen, nézzük hát az elektromos autózást az egyén szempontjából. Ami a vezetési élményt illeti, az elektromotor nyomatéka remek gyorsulást biztosít, a váltó automata, így a sofőr száz százalékban az utat figyelheti, nem kell lomha, akadozó indulással számolnia.

Nem rezeg a kasztni az üzemanyag robbanásaitól, nincs a folyamatos, monoton motorzaj. Pénzügyi oldalról kisebb a meghibásodás lehetősége, szerényebbek a karbantartás és az „üzemanyag” költségei. Ráadásul benzinkútra sem kell járni, akár otthon is feltölthetjük az akkumulátorokat.

Az elektromos autók egy töltéssel ma még nem érik el azt a hatótávot, amire egy belső égésű motorral szerelt jármű teli tankkal képes, és a jelenlegi benzinkúthálózathoz képest elektromos töltők tekintetében rendkívül hézagos a lefedettség. Ehhez jön még, hogy míg egy hagyományos tankolás 5-10 perc, az elektromos feltöltés viszont ennek sokszorosa.

Ezek a nehézségek azonban orvosolhatók, folyamatosan nő a teljesítmény és épül az infrastruktúra. Magyarországon is sokasodnak a töltőállomások, és már nálunk is egyre több, úgynevezett ultratöltőt telepítenek: ezeken egy bevásárlás alatt fel lehet tölteni még a nagy teljesítményű villanyautók akkumulátorait is.

Amíg az ember pihen, az autó tölt

A legkényelmesebb persze az otthoni töltés, amíg a tulajdonos pihen, az autó megkapja a folytatáshoz vagy a másnaphoz szükséges energiát. A probléma az, hogy ha csak simán „bedugjuk a konnektorba”, akkor a folyamat rendkívül lassú: egy 10 amperes töltővel reggelig nagyjából 150 kilométerre elegendő áramot vesz fel a rendszer. Ráadásul nem veszélytelen, hiszen ez a terhelés hosszú távon az ingatlan elektromos hálózat vezetékeinek károsodásához vezethet.

Ilyen igény esetén beruházásra van szükség: kifejezetten erre a célra készült, igény szerinti otthoni töltő kialakítására, lehetőleg szakember bevonásával. A kiadási oldallal szemben ilyenkor a kényelem, a biztonság, és a töltőállomásokénál mindenképpen alacsonyabb otthoni áramköltségek vannak a mérleg másik serpenyőjében.

Próba tét nélkül

Az új autó kiválasztása kétségkívül komoly és költséges dilemma, minden esetben számtalan tényezőt kell átgondolni. Még akkor is, ha „hagyományos” járműről van szó, hát még akkor, amikor egy teljesen új technológia is bekerül a kalapba.

Már a rövid távú jövő is egész biztosan az elektromos motorok irányába mutat, a szabályozások már ma is ezeknek kedveznek, és a későbbiekben egyre komolyabb korlátozásokra számíthatunk a „másik oldallal”, vagyis a szennyező belsőégésű motorokkal szemben. Perdöntő nyilvánvalóan csakis a személyes tapasztalat lehet, ahol az ember egyéni igényei, szükségletei, életvitele alapján teheti le a voksát.

Ilyen esetben jöhetnek jól a bérleti szolgáltatások. Nem kell az autót megvenni, nincs szükség beruházásra: a bérleti idő alatt valójában kockázat nélkül szerezhetjük meg azt a személyes élményt, és próbálhatjuk ki a gyakorlatban az infrastruktúrát, amely az elektromos autózáshoz kötődik.

Érjen célba az E.ON elektromobilitási megoldásaival!

Megbízható, nemzetközi hátterünk és magasszintű szaktudásunk garancia a hosszú távú, hatékony és jövedelmező együttműködésre.
Ne csak vezessen, élvezze is a hatékony és fenntartható e-autózás élményét velünk!

A cikk az E.ON támogatásával készült.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik