Tech

Ez jelenleg az elektromos autók legnagyobb problémája

Witthaya Prasongsin / Getty Images
Witthaya Prasongsin / Getty Images

Az elmúlt években nagyon felpörgött az elektromos autók piaca. Az Egyesült Királyságban 3 év alatt 850 ezer, míg az USA-ban várhatóan csak idén egymillió ilyen gépjárművet adnak majd el. Az, hogy elektromos autó (EV) van az utakon, sajnos elkerülhetetlen azt jelenti, hogy több közúti balesetben vállalnak szerepet.

Ez komoly aggodalomra adhat okot, a megrongálódott akkumulátorok ugyanis elméletileg veszélyeztethetik a jármű és az abban utazók biztonságát, mivel áramütést, tüzet vagy akár robbanást is okozhatnak. A statisztikák szerint a tűzesetek szerencsére továbbra is rendkívül ritkák, olyannyira, hogy a belső égésű motoroknál gyakrabban találni példát hasonló esetekre.

A biztosítók azonban jobban tartanak a sérült elektromos járművektől, és több olyan példa is volt, amikor apróbb karcolások miatt kivontak EV-ket a forgalomból — írja a Wired. Ha mégis cserére kerül a sor, az alkatrészeket sokszor nehéz beszerezni, és mivel relatíve új technológiáról beszélünk, minimális vagy semmiféle hivatalos információ nem áll rendelkezésre annak kapcsán, hogyan kell megjavítani egyes modelleket. Márpedig egy akkumulátorcsere költsége akár 10 ezer font (4,3 millió forint) is lehet.

Mark Fry, a Thatcham Research mérnöki vezetője a lapnak nyilatkozva elmondta, ha az akkumulátor ára mellé odatesszük a munkabér és a bérautó biztosításának árát, sokszor az jön ki, hogy nem éri meg javítani az autót.

Éppen ezért Angliában és az Egyesült Államokban is rendkívül kevés biztosítónál lehet EV-re szerződést kötni. Ennek oka, hogy az akkumulátor javítási és újrahasznosítási képességének hiánya miatt sokszor totálkárossá nyilvánítják az alig sérült autókat is — jelentette ki az Admiral, az egyik legnagyobb brit biztosító szóvivője.

Mi lehet a megoldás?

Amikor egy elektromos autó ütközést észlel, egy speciális biztosíték megszakíthatja a kapcsolatot az akkumulátorral. Ha az ütközés súlyos, a légzsákok is működésbe léphetnek, amely után legyen bármilyen állapotban is akkumulátor, a biztosító aksicserét fog elrendelni. Márpedig Christoph Lauterwasser, az Allianz Center for Technology munkatársa szerint sokszor elég lenne filléres alkatrészeket cserélni.

starpik / Getty Images

A legfőbb probléma jelenleg az, hogy a gyártók túl óvatosak az akkumulátor és a rendszer működéséhez szükséges cserealkatrészek kiadásával kapcsolatban. Márpedig ez a szakértők szerint így is lesz, amíg meg nem szaporodik számottevően a kereslet. A másik dolog, ami komoly fejfájást okozhat a tulajdonosoknak, hogy a gyártók sokszor túlárazzák az alkatrészeiket.

Ebben persze van eltérés a gyártók között: a hírek szerint a Tesla alkatrészei például kiugróan drágán és nehezen érhetők csak el.

Jó hír azonban, hogy csak azért, mert néhány biztosító vagy autógyártó nem engedi, hogy az alig sérült aksik tovább menjenek az utakon, nem jelenti azt, hogy teljesen kárba vesznek. Ott van például az angliai Dorsetben székelő Second Life EV Batteries nevű vállalkozás, ami összegyűjti a nem kívánt akkumulátorokat, és továbbértékesíti őket hobbi szerelőknek és gyártóknak, akik különböző célokra használják fel azokat. Ez persze nem jelent rendszerszintű megoldást, ehhez ugyanis a gyártók és a biztosíték hozzáállásbeli változására is szükség lesz.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik