Franciaországban május 23-án hivatalosan is hatályba lépett a rövid távú belföldi repülőjáratokra vonatkozó tilalom. A kormányrendelet értelmében minden olyan út esetében, amelyet vonattal két és fél óránál rövidebb idő alatt lehet megtenni, alternatív utazási módot kell választania az utasoknak – írja az Euronews.
A törvény a párizsi Orly repülőtér, illetve a regionális csomópontok, így Nantes, Lyon és Bordeaux közötti légi közlekedési utakat tiltja be. A kritikusok szerint azonban előremutatóbb döntés lett volna, ha két és fél óra helyett három órában határozzák meg a helyettesítő utazás hosszát, így ugyanis a Marseille-be tartó belföldi járatokat is be lehetett volna tiltani.
Az új törvény előírja, hogy az adott útvonalon közlekedő vonatjáratoknak elég gyakorinak, pontosnak és megfelelően összekötöttnek kell lenniük ahhoz, hogy kielégítsék a törvény keretét. Ezen felül az utasoknak képesnek kell lenniük arra, hogy az oda- és visszautazást ugyanazon a napon megtegyék, azt követően, hogy nyolc órát a célállomáson töltöttek.
Betiltják a magánrepülőgépek használatát?
A nyugat-európai ország ígéretei szerint a rövid magánrepüléseket is szigorúan korlátozza majd. Clément Beaune közlekedési miniszter szerint ugyanis az ország nem tűrheti tovább, hogy a szupergazdagok magángépekkel repkedjenek, miközben a lakosság folyamatos spórolásra kényszerül az energiaválság és az éghajlatváltozás kezelése érdekében.
Ennek ellenére szinte biztos, hogy nem fogják teljesen betiltani a magánrepülőgépek használatát. Az Euronews szerint leginkább arra lehet számítani, hogy megnövelt adókat és kisebb korlátozásokat vezetnek majd be. A vállalatokat pedig nagy valószínűséggel arra fogják kötelezni, hogy a nagyobb átláthatóság érdekében közzétegyék a céges gépek használatának részleteit.
Franciaország nem véletlenül igyekszik megfékezni a légi közlekedés benzinfaló korszakát, ugyanis ahogy azt korábbi cikkünkben megírtuk, 2022-ben 84 885 magánrepülőgép szállt fel az országból, amellyel az Egyesült Királyság után a második helyen állnak a nem túl hízelgő listán. A Greenpeace idén közzétett jelentése szerint Franciaországban volt a második legmagasabb a magánrepülőgépek kibocsátása is, 383 ezer tonna szén-dioxid kibocsátással.