A nemzeti versenyhatóság 2021-ben – 200 millió forintos pénzbírság mellett – mintegy 4 milliárd forintos jóvátételi vállalás végrehajtására kötelezte az eMAG webáruház üzemeltetőit, miután megállapítást nyert, hogy akciótartási gyakorlatuk tartósan tisztességtelen volt a fogyasztókkal szemben. A vállaláscsomag egy része (a mintegy 3 milliárd forintos értékű, hazai vállalkozásokat támogató program) csak 2024 őszén zárul le, a fogyasztók kompenzálására, illetve a jogellenes árfeltüntetési gyakorlat korrigálására kiszabott határidő azonban letelt az eMAG számára. A versenyhatóság ezért – mint minden hasonló esetben – megvizsgálta az előírtak teljesülését.
Az utóvizsgálat megállapította, hogy a kuponok beváltása 2021 decemberéig meghaladta a GVH által minimálisan előírt értékhatárt, vagyis a hatóság kötelezése több mint 1 milliárd forintos közvetlen kompenzációval járt a hazai fogyasztók számára. A vizsgálat ugyanakkor hiányosságokat is feltárt az előírtak végrehajtásában – derül ki a hatóság sajtóközleményéből.
A vállalkozáscsoport emellett a jogsértőnek bizonyult árfeltüntetési gyakorlatát sem igazította maradéktalanul a saját maga által vállalt, tudatos fogyasztói döntéshozatalt elősegítő módszerekhez. A webáruház ugyan felhagyott a valótlan „eredeti árak” alkalmazásával, azonban új ár-összehasonlítási alapot vezetett be a beszállító által ajánlott árak (RRP) feltüntetésével.
Ezek a viszonyítási árak a GVH vizsgálata alapján indokolatlanul és irreálisan magasak voltak, ténylegesen nem érvényesültek a piacon. A kialakított árfeltüntetési gyakorlat ezért – a cég által tett vállalásokkal szembemenve – továbbra is megtévesztően kelthette azt a benyomást a felhasználókban, hogy a webáruház jelentős kedvezményt kínál számukra.
A GVH Versenytanácsa – többek között a kötelezettségszegés mértékét és súlyát, illetve a vállalkozások piaci szerepét figyelembe véve – újabb 50 millió forintos bírságot szabott ki a webáruház üzemeltetőire, a Dante International S.A. -ra és az Extreme Digital – eMAG Kft.-re.